Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

S i Göteborg sågar borgerliga vägavgifter

Anneli Hulthén, s-kommunalråd i Göteborg, ser den nya borgerliga regeringens ja till fortsatt trängselskatt i Stockholm som ett stort svek mot väljarna. Jan Hallberg (m) är försiktigt positiv till vägavgifter men inte inne i Göteborg.
Hulthén (s), ordförande i byggnadsnämnden och med formellt ansvar också för trafikfrågorna i Göteborgs stad, kallar den borgerliga alliansens besked den gångna helgen för "världens största kovändning".

- Löftet från borgarna i valrörelsen var att inte införa vägavgifter. I ett högt tonläge hånade de Annika Billström (Stockholms nu bortröstade socialdemokratiska kommunstyrelseordförande) för att ha svikit väljarna. Men nu blir det borgarna som inför trängselskatter i Stockholm! säger Anneli Hulthén.

Hon säger sig inte kunna se några som helst fördelar för Göteborgsområdet med den nya regeringsalliansens besked, som att det skulle öppna för snabbare finansiering av till exempel en ny älvförbindelse vid Marieholm och järnvägstunneln Västlänken under centrala stan.

S-kommunalrådet poängterar i stället det som hennes parti gjort länge:
- Det viktigaste är att göteborgarna själva får bestämma, att regeringen inte talar om hur vi ska göra här, säger Anneli Hulthén.

Moderatledaren i Göteborg, Jan Hallberg, är beredd att diskutera någon form av avgifter som bilisterna betalar för att infrastrukturen ska kunna byggas ut snabbare.

- Huvudfinansieringen ska fortfarande vara statlig men jag är öppen för delfinansiering på annat sätt när det gäller vissa objekt. Men vi säger nej till en trängselskatt inne i själva Göteborg för det stänger bara till stan, säger Jan Hallberg.

Hos miljöpartiet, som förhandlar med socialdemokraterna och vänsterpartiet om det fortsatta majoritetssamarbetet i Göteborg, konstaterar Lars Berggren att den nya regeringen vill använda vägavgifter på ett huvudsakligen annat sätt än hans parti.

Mp vill dels minska trafiken, dels bygga ut kollektivtrafiken. De borgerliga vill, för att acceptera avgifter, använda pengarna till att bygga främst nya vägar.

- Nu vilar ett stort ansvar på det politiska systemet att se till att pengarna inte används så vulgärt som det ser ut att bli i Stockholm, med flera tiotals miljarder till nya ringleder, säger Lars Berggren (mp) i Göteborg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.