Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
sxd1fa2f.jpg

Sömn och nej minskar stressen

Stress på jobbet är en av de vanligaste orsakerna till sjukfrånvaro. Men stressen går att upptäcka och bekämpa. Experternas bästa tips: Sov mer och våga säg nej!

– Vi bryr oss kanske inte om att vi är trötta, utan kör på tills vi blir deprimerade. Men när man väl nått botten tar det lång tid att bli frisk igen, säger Carl Åborg, psykolog vid Institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet.

Höga krav, större ansvar för enskilda anställda och slimmade organisationer har gjort svenskarna till några av de mest stressade folken. Stress är den vanligaste anledningen till besvär på grund av jobbet bland kvinnor. Bland männen är det den näst vanligaste.

– Effekterna uppstår när man under en lång period har stoppat in mer arbetstid och mer energi. Till slut riskerar man att nå en punkt där allt klappar ihop, säger Torbjörn Åkerstedt, professor på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Varningssignaler

Det finns varningssignaler på att stressen börjar hopa sig. Det är när man nonchalerar de tidiga tecknen som stressen riskerar att leda till sjukdomar av olika slag, enligt Åborg.

Att vakna och oroa sig över vad man ska göra på jobbet nästa dag, eller att jobbet snurrar i drömmarna, är exempel på tydliga varningstecken.

– Var uppmärksam när du själv tycker att det är ett bekymmer att du sover dåligt. Vi har allt mer forskning om vilken viktig stärkande faktor sömn är. Sover vi bra klarar vi ganska mycket påfrestningar, säger han.

Vi behöver minst sju timmars sömn per natt, men i dag sover många mindre än så, enligt Stressforskningsinstitutets mätningar.

Stöd viktigt

Den som blivit för stressad behöver stöd för att ta sig ur den onda spiralen. Chefer kan hjälpa till genom att uppmärksamma och stödja anställda som verkar må dåligt, till exempel om någon är mer irritabel eller klarar jobbet sämre än vanligt.

– Jag tror att det går att upptäcka att någon är på väg in i väggen innan väggen står där. Höga krav i sig är inga problem, så länge vi får stöd, säger Carl Åborg.

Det är också viktigt med en organisation där det är okej att säga nej, att man inte orkar.

– Man måste kunna säga till sin chef "nu är belastningsgraden för hög, det funkar inte längre" och cheferna måste lära sig att hantera det här, säger Torbjörn Åkerstedt.

* Sov! Sju–nio timmar är en friskfaktor. Fyra–fem timmar är en riskfaktor.

* Våga säga nej så att du inte överanstränger dig.

* Sänk din ambitionsnivå.

* Fokusera på att lösa problem och tro på din egen förmåga.

* Hitta någon fysisk aktivitet eller kulturaktivitet som ger stimulans utanför arbetet.

Men: var kulturell eller träna med omdöme – låt det inte bli ytterligare en stressfaktor.

* Ta tid till att göra ingenting.

* Tänk på din hemsituation. Många hindrar sig själva från att återhämta sig för att de gör för mycket på fritiden, även på helgerna.

* Se till att ge och få socialt stöd.

Källa: KI, SU (TT)

Mest läst