Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Willie från Storbritannien hittade till Göteborg via Visit Sweden.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Så vill Göteborg locka turister till stan

    Göteborg har kanske inte haft en solfylld sommar i år, men däremot en strålande turism. Men hur marknadsförs staden Göteborg utomlands egentligen? Jo, via aktiviteter, mat och våra traditioner.

    Willie sitter ensam i bakre delen av Hop on Hop of bussen. Hon kommer från Storbritannien och är i Göteborg för lite "me-time".

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Jag har varit på Universeum vilket jag tyckte var fantastiskt. Jag planerar också att besöka Liseberg.

    Hon hittade till Göteborg via hemsidan Visit Sweden, turistbranschens kommunikationsföretag.

    - Jag gjorde ett test på hemsidan som hjälpte mig bestämma var i Sverige jag skulle åka. Resultatet blev Göteborg eller Uppsala, men biljetten till Göteborg var billigare, så jag hamnade här.

    I paddan sitter fyra tjejer från Danmark. De är på sin årliga resa till Göteborg, en tradition de hållit igång i fem år.

    - Vi stannar i tre dagar och kom hit med Stena Line, resan i år är en konfirmationspresent till de här två, berättar en av tjejerna, Trine Christensen, och pekar på de yngre tjejerna som sitter närmast vattnet.

    De tre största grupperna av turister som besöker Göteborg kommer från Norge, Tyskland och Storbritannien. Där marknadsförs också Göteborg något mer, om än på lite olika vis, berättar Stefan Gadd, presschef på Göteborg & co.

    - När man marknadsför sig i Norge är det lite annorlunda än för resten av världen, en svensk eller norrman vet hur Göteborg ser ut. Marknadsför vi oss i Tyskland blir det i stället mer image, som skärgården eller naturen.

    Det är inte bara dessa länder som får lite extra uppmärksamhet från Göteborg, utan även USA har fått en egen inriktning på reklamen. Enligt Stefan handlar det om att marknadsföra sig med aktiviteter.

    - I USA har vi bland annat ett samarbete med Volvo. I Storbritannien har vi mycket reklam via mat, skandinavisk gastronomi ses som något väldigt speciellt. Vi flyger ofta över kockar från Göteborg, till exempel ska kocken Frida Ronge från Posthotellet till London i oktober, det är ett exempel på hur vi gör reklam via en aktivitet.

    Näringsminister Mikael Damberg har pekat ut Kina som ett land som Sverige bör satsa mer på. Regeringen vill att den kinesiska turismen ska öka tio procent, Göteborg har redan gått över den kvoten, den ligger på 37 procent.

    - I Kina gör vi mer reklam för hela Skandinavien, än just Göteborg. Vi har en tjej som är anställd hos oss 25 procent, hon jobbar med en kinesisk blogg, motsvarande facebook. Där lägger hon upp mycket om till exempel lucia, midsommar och andra svenska traditioner. Vi har också haft utbildningar för krogar och restauranger, där vi gått igenom hur man tar hand om kineser. Vad vill en kinesisk gäst äta? Hur vill de ha sina hotell?

    Kina är en gigantisk marknad, vilket förklarar regeringens intresse, förklarar Stefan Gadd.

    - Under maj månad i år var det 3 000 övernattande gäster från Kina.

    Se också hur Göteborg marknadsför sig på youtube:#SOMMARGUIDEN, #SOMMARGUIDEN och Go:teborg

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.