Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Så stoppas en ny basindustri

Sverige riskerar tack vare politikernas flathet att gå miste om en ny basindustri med tusentals nya arbetstillfällen på landsbygden och möjligheten att nå målet om en fossilfri fordonsflotta 2030, skriver Lena Eriksson Sonebrink, Värmlandsmetanol.

Samtidigt som regering och riksdag har målet att fordonsflottan i Sverige ska vara fossilfri år 2030, stoppar de alla nyinvesteringar i biodrivmedel genom att belägga biodrivmedel med fossil koldioxidskatt. Det är lika tokigt som att lägga brännvinsskatt på mjölk. Regeringen skyller på EU-kommissionen. Men saken är inte prövad av EU-domstolen.

Sveriges riksdag beslutade 2013 om generell befrielse från koldioxidskatt för biodrivmedel i kombination med kvotplikt från den 1 maj 2014. Den kombinationen hade EU-kommissionen invändningar mot. Sverige backade då omgående och upphävde båda besluten. Detta trots att det enligt en skattepromemoria ”framkommit att kommissionen varken kan fatta beslut om att de inte utgör stöd eller om de utgör förenligt stöd”.

Möjlighet fanns alltså att driva igenom förslagen. Sverige har tolkningsföreträde gentemot kommissionen då olika uppfattningar finns. EU-rätten är inte huggen i sten. Det är EU-kommissionen, som vid behov måste dra ett motsträvigt land inför EU-domstolen. Vi har med beskattningsbefrielse fått fantastiska resultat och ersatt olja med träflis i värmeverk. Det borde vara lika oproblematiskt att använda samma modell för drivmedel.

Lamslår marknaden

Avsaknaden av politiskt ledarskap gör att viktiga frågor ”sipprar ner” på en ängslig tjänstemannanivå. I stället för att uppfylla vallöftet om generell befrielse från koldioxidskatt för biodrivmedel, begär nu regeringen förlängning av ett mycket bristfälligt system som fortsätter lamslå marknaden ända till 2017. Ovissheten om vad samhället vill kvarstår. Teknik finns, råvara finns, kapital finns, men regeringen stoppar utvecklingen och skyller på EU-kommissionen.

Skogslandet Sverige har en unik möjlighet att ersätta fossila drivmedel med gröna förnybara. Men inga investeringar kan göras så länge vi inte får gynnsamma, teknikneutrala och långsiktiga skatteregler för biodrivmedel.

Sverige riskerar tack vare politikernas flathet att gå miste om en ny basindustri med tusentals nya arbetstillfällen på landsbygden och möjligheten att nå målet om en fossilfri fordonsflotta 2030. Samtidigt satsar statliga bolag som Vattenfall miljarder på kolgruvor i Europa. Var finns logiken?

Lena Eriksson Sonebrink

information VärmlandsMetanol

Bild - 2
Mest läst