Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Hannah Larsson, karriärcoach på Handelshögskolan i Göteborg. Bild: Bild: SÖREN HÅKANLIND

Så sticker du ut med ditt cv

Ekonomi Dags att uppdatera ditt cv? Börja med att fundera över vad du vill förmedla och varför du söker jobbet i fråga. Det är rådet från Hannah Larsson, karriärcoach på Handelshögskolan i Göteborg.

Vad ska man fokusera på i sitt cv?
– Ett cv är ett sätt att presentera sig själv och att göra ett första intryck. Börja med att tydliggöra för dig själv vad du kan bidra med och vad som är viktigt för dig. Försök därefter att skapa dig en så bra bild som möjligt av arbetet du söker för att sedan matcha det mot dig själv. Då vet du vad ska fokusera på i ditt cv.

Ska man alltså ha olika cv till olika jobb?
– Ja, i alla fall om du söker jobb som inte är helt lika varandra. Ett cv är inget universaldokument, utan något man behöver se över för varje nytt jobb man söker. Utifrån rollens krav och organisationskulturen kan du också utforma ditt cv och framhäva dina kompetenser på olika sätt. Ta mitt jobb som exempel. Beroende på vilka delar i det som jag väljer att fokusera på kan jag beskriva det på så olika sätt att du tror att det är helt olika jobb.

Hur skulle ditt cv kunna varieras?
– Jag skulle till exempel kunna lyfta fram att jag jobbar med att inspirera, coacha och föreläsa, men jag skulle lika gärna kunna fokusera på andra delar i min roll som att jag projektleder och planerar event. I ett cv har du ingen plikt att berätta om allt, utan du kan välja vilka delar av din erfarenhet som är relevanta att lyfta fram. Använd ett språk och exempel som reflekterar den del av din kompetens du vill ska vara i fokus.

Du säger att man måste tänka till innan man börjar skriva.
– Ditt jobb när du skriver ditt cv är att göra det så enkelt som möjligt för den som rekryterar att förstå varför du passar för det här jobbet. Se dig själv som en tolk eller översättare som ska översätta din kompetens så att den som rekryterar förstår.

Vad kan man göra för research?
– Det är bra att veta vilket slags ”språk” den som rekryterar pratar, det vill säga vilka ord och uttryck som är vanliga i den bransch företaget verkar. För hur du ska beskriva dig själv i ditt cv beror inte bara på den tjänst du söker, det beror också på vilken bransch du vill jobba inom. Ett tips är att titta på Linkedin-profiler från andra som jobbar i branschen så att du får ett hum om hur de uttrycker sig.

Hur mycket ska man skriva på varje post i sitt cv?
– I Sverige brukar man säga att ett cv ska vara cirka två sidor, där en del saker är mindre viktiga och kanske bara behöver nämnas, medan andra punkter gärna får ta lite mer plats.

Hur framhäver man sig själv på ett bra vis?
– Många drar sig för att framhäva sig själva och upplever att det lätt blir floskler, men så länge du kan konkretisera på vilket sätt du har lyckats i dina tidigare roller så upplevs det sällan som skryt.

Hur strukturerar man sitt cv bäst?
– Fundera på hur du kan strukturera ditt cv så att strukturen stärker ditt budskap i stället för att den tvingar in dig i en mall som inte passar dig. Du kan till exempel sätta dina rubriker i olika ordning utifrån principen viktigast först. Är du nyutexaminerad eller student så kanske din utbildning eller dina förtroendeuppdrag är mer meriterande än din arbetslivserfarenhet, sätt dem i så fall först. Ett annat tips är att anpassa rubrikerna. Om du till exempel söker en säljtjänst kan det vara smart att använda rubriken ”säljerfarenhet”. Återigen handlar det om att göra det så enkelt som möjligt för rekryterare att snabbt se att just du är kvalificerad för den här tjänsten.


Fakta: Hannah Larsson
Gör: Arbetar som karriärcoach Handelshögskolan i Göteborg och som underkonsult på företaget New Career.
Ålder: 34.
Bor: Västra Göteborg.
Familj: Sambo och nyfödd dotter.
Intressen: Personlig utveckling, matlagning och resor.

Mest läst