Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Saab har ett effektivt tekniskt utvecklingsarbete och kommer under lång tid ha möjlighet att samarbeta med GM utan den tunga administration vi hade då vi var en del av GM, skriver Håkan Danielsson. Bild: Arkivbild: Bengt Kjellin

Så ska Saab Spyker få fart på försäljningen

Debatt Med en ny hängiven ägare är möjligheterna oändliga för en liten tillverkare som Saab. Vi behöver inte heller längre samordna oss med utvecklingsprogrammen i ett stort bilföretag som GM och kämpa mot en tung byråkrati för att få igenom beslut på nya investeringar, skriver Håkan Danielsson, ordförande för Akademikerföreningen / Sveriges Ingenjörer på Saab Automobile.

Efter de första gratulationerna till Saabs överlevnad har tvivel rests mot företagets chanser. Flera debattörer hävdar att utan ett stort bilföretag i ryggen kan Saab inte klara sig. Så vad är det som övertygat oss som arbetar på Saab om att Spyker ska lyckas med det GM inte klarat av?

För att nå framgång måste man ha en bra affärsplan. Ägaren måste också ha viljan och kraften att genomföra planen. Inom GM var Saab en liten spelare som kom långt ned på listan när prioriteringar av olika satsningar skulle göras. Ägaren hade fokus på sina största genomförda investeringar. Man förstod heller aldrig varumärket Saab. Att vi inte fick sätta en färdigutvecklad mindre suv i produktion, eller att man försökte sälja en Subaru som Saab 9-2 är bara två exempel på GM-ledningens misstag. Först nu när konvojer med Saabbilar rullat över hela världen har man börjat inse vilket fantastiskt bilmärke man haft i sin ägo.

I Saab Spyker Automobile kommer Saab att vara storebror. Detta innebär att bolagets överlevnad är helt avhängigt att Saabs affärer sköts rätt. Vi kan alltså räkna med att våra ägare kommer att ha fokus på oss. Utan att gå in på detaljer i vår affärsplan så kan jag bara skriva att den i motsats till tidigare planer är en plan som bygger på att våra bilar starkare ska befästa sin plats i premiumsegmentet och att den innehåller en mycket konservativ volymprognos.

Stora utmaningar

Vi står nu inför ett antal stora utmaningar. Närmast måste vi få upp farten i produktion igen. Lagren av bilar är på en mycket låg nivå och vi måste få hit de sista verktygen från Rüsselsheim för att effektivisera tillverkningen av den nya Saab 9-5. Försäljningen måste komma igång igen. Under 2010 räknar vi med en måttlig försäljningsökning. Samtidigt flyttas försäljningsorganisationen till Trollhättan som ett led i att effektivisera företaget. Inom teknisk utveckling ska vi klara av utvecklingen av nya Saabmodeller samtidigt som vi ska leverera tjänster till det kinesiska företaget BAIC.

Den största utmaningen är kanske att visa att ett litet bilföretag inte behöver ha höga utvecklingskostnader. Under de 20 åren med GM har sättet att utveckla nya bilmodeller ändrats radikalt. För 20 år sedan var det inte ovanligt att det tog fem år att utveckla en ny bil. Modellörer som arbetade efter skisser och anvisningar av designers skulpterade fram lermodeller. Ingenjörerna utförde prov på ett stort antal handgjorda prototyper. I dag fräses lermodeller fram direkt från matematiska modeller som tagits fram av designers på en dataskärm och med hjälp av visualiseringar i 3D. Prototypprov har nästan helt ersatts av simuleringsberäkningar och smarta, billiga provmodeller. Utveckling av en ny modell tar i dag cirka två år.

Slipper all tung administration

Saab ligger långt framme i effektivisering av tekniskt utvecklingsarbete. Vi kommer att under lång tid ha möjlighet att samarbeta med GM utan den tunga administration vi hade då vi var en del av GM.

För att ta fram spjutspetsteknologi samarbetar vi dels lokalt med Högskolan Väst och Innovatum i Trollhättan, dels med de andra fordonstillverkarna inom det statliga forskningsstödet till fordonsindustrin. Vi har också nu möjlighet att själva välja samarbetspartners. Genom att använda varand-ras provbanor och labb har Saab och Volvo reducerat sina kostnader, samtidigt som vi gläds åt att jobben stannar i Sverige.

Dagens bilindustri bygger bilar som är sammansatta av en mängd tekniskt avancerade komponenter, där flera utvecklas av underleverantörer. På Saab koncentrerar vi oss på utveckling av de viktigaste komponenterna och systemen som direkt påverkar bilens viktigaste egenskaper och gör bilen till en Saab. I dag utvecklar vi våra arkitekturer inom GM:s system. I framtiden kanske vi väljer att utveckla dem i samarbete med andra biltillverkare.

Möjligheterna oändliga

Med en dedikerad ägare är möjligheterna oändliga för en liten tillverkare som inte behöver samordna sig med utvecklingsprogrammen i ett stort bilföretag och kämpa sig igenom den tunga byråkratin för att få beslut på investeringar.

Spyker har granskats av riksgälden, EIB och GM. De har alla kommit till slutsatsen att Spyker har kapacitet att framgångsrikt driva Saab. Vi ser med tillförsikt fram emot våra nya ägare.

Håkan Danielsson

ordförande Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab Automobile

Bild - 2
Mest läst