Så ser Volvo Cars kvartalsrapport ut

Volvo Cars går mot ännu ett rekordstarkt år. Bland framgångsfaktorerna finns generösa ägare, riktigt kompetent personal, nya bilmodeller – och lite tur.

ANNONS
|

Det fortsätter gå strålande för Volvo Cars. Rörelsevinsten för det tredje kvartalet ökade till 2,1 miljarder kronor, från 1,3 miljarder under samma period i fjol. Sammanlagt har Volvo Cars nu, efter nio månader, tjänat mer än de gjorde under hela förra året – rörelsevinsten för de första nio månaderna ligger på 7,7 miljarder kronor, att jämföra med 6,6 miljarder kronor för hela 2015.

Nytt rekordår

Försäljningen under kvartalet ökade samtidigt med 7,8 procent till 122 766 bilar. Bäst går det i USA och Kina, där försäljningen ökar med 29 respektive 24 procent.

Nu höjer Volvo Cars prognosen för helåret.

ANNONS

– Efter årets första nio månader kan jag tryggt konstatera att Volvo Cars är på väg mot ännu ett rekordår eftersom försäljning och rörelsevinst förväntas öka avsevärt, skriver vd Håkan Samuelsson, i ett pressmeddelande.

– Nu skördar Volvo frukterna av det mycket hårda arbete de lagt ner under många år, kommenterar Mikael Wickelgren, fordonsanalytiker och lektor vid institutionen för handel och företagande vid Högskolan i Skövde.

Han nämner faktorer som en mycket kompetent personal och ledning, nya modeller och bra ägare bakom framgångarna.

– Det finns långkörare inom Volvo som tycker att Geely till och med är en bättre ägare än Volvokoncernen var. Under Volvokoncernens tid konkurrerade personbilstillverkningen med lastbilsverksamheten om varje investering – den situationen finns inte nu. Geely har också investerat mycket pengar i utvecklingen av nya modeller, ny teknik och nya plattformar. Sedan har Volvo dessutom lyckats få kunderna att köpa de dyraste modellerna – det är anmärkningsvärt, säger Mikael Wickelgren.

Kombinationen bakom framgången

Dessutom är marknaden för bilar just nu gynnsam – bilförsäljningen har under de senaste åren ökat kontinuerligt i framförallt Europa och Kina.

– Volvo Cars positiva utveckling är en kombination av lyckliga omständigheter, idogt arbete och en liten portion tur, sammanfattar Mikael Wickelgren.

ANNONS

I rapporten pekar Håkan Samuelsson ut det nya samarbetet med Uber och det nystartade samriskbolaget med Autoliv som viktiga händelser för Volvo Cars under kvartalet. Båda samarbetena kretsar kring att tillverka och ta fram självkörande bilar.

– Volvo Cars kommer inte längre att vara en ren biltillverkare. För att möta de viktiga tekniska förändringarna som sker i fordonsindustrin, kommer vi istället att gå mot att i högre grad också bli en mjukvaruutvecklare, skriver Håkan Samuelsson.

Mikael Wickelgren tror det är rätt väg att gå.

– Det är i den riktningen branschen utvecklas. Mer än hälften av produktutvecklingen inom fordonsindustrin sker på just programvaran – självkörande bilar kräver till exempel fantastiska mängder mjukvara. De bolag som väljer att fortsätta vara rena biltillverkare riskerar att sluta som underleverantörer till programvarubolag som Google och Apple, säger han.

ANNONS