Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Så punkterar Vägvalet sin egen trovärdighet

Vägvalet, som ofta kritiserar Västlänken för att vara olönsam, punkterar sin egen trovärdighet effektivt genom att helt plötsligt förespråka ett samhällsekonomiskt olönsamt projekt som E20, skriver Gabriel Lindh och David Liljeros, Ja till trängselskatt i Göteborg.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Västlänken anklagas för att vara ett högst olönsamt projekt. Företrädare för Vägvalet har hävdat att den kostar upp till 100 miljarder kronor, mot den senaste officiella beräkningen på 20 miljarder. Oavsett vilken kostnad som anges för Västlänken slår de för jämnan fast att Västlänken är olönsam och hänvisar till nettonuvärdeskvoten, vilket är ett värde som talar om ifall investeringar man gör i ett projekt betalar tillbaka sig. Detta är ett trubbigt mått som måste kompletteras med andra beräkningar för att fungera som underlag för beslut.

Vägvalets hållning är ändå att man inte ska bygga om denna kvot visar minus. Nu säger de på GP Debatt (9/4) att de står bakom utbyggnaden av E20 trots att dess nettonuvärdeskvot är -0,34, Västlänkens kvot är i jämförelse -0,12. Utbyggnaden av E20 har därmed nästan tre gånger så hög olönsamhet än vad man påstår att Västlänken har.

Missgynnar allt utom bilen

Som väljare finns det all anledning att ifrågasätta vad Vägvalet verkligen hyser för åsikt – varför är de så kritiska mot ett tågprojekt men positiva till ett vägprojekt som har sämre lönsamhet? Är det en slump att det ena handlar om kollektivtrafik och det andra om bilväg? Troligtvis inte – Vägvalet har etablerat sig som partiet som konsekvent vill missgynna allt utom bilen och förbiser att vi behöver göra kollektivtrafiken effektivare och mer attraktiv för att locka fler resenärer.

Vägvalet får gärna stå bakom E20, inte oss emot, men för att framstå konsekventa och seriösa i sin argumentation bör de även ställa sig bakom Västlänken. I annat fall blir det allt svårare att ta Vägvalet på allvar i framtiden.

Gabriel Lindh

Ja till trängselskatt i Göteborg

David Liljeros

Ja till trängselskatt i Göteborg

Mest läst