Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Dragare_GP16740

Att kunna sitta i en bra position är det kanske absolut viktigaste när man köper cykel. Bild: Hannes Ojensa

Så hittar du rätt träningscykel

Sport Våren är här och cykelsäsongen är i starkt antågande. Butikerna är påfyllda med säsongens nyheter och den som inte vet vad den gör riskerar att bli både missnöjd och luspank. Puls guidar dig till rätt cykel.

Få träningsformer har samma prylsportstatus som cykling.

En cykel kan kosta allt ifrån 10 000 kronor till långt över det tio gånger så mycket, och som nybörjare är det svårt att förstå skillnaden mellan två cyklar som till utseendet ser likadana ut, men som i verkligheten är som natt och dag.

 

Som tur är finns det hjälp att få! Puls gick till Specialized concept store för att få vägledning i cykelutbudet – som visade sig vara enormt. Det finns landsvägscyklar, mountainbikes, hybrider och mer därtill – och som med så mycket annat gäller det att ha rätt pryl till rätt sak.

Den som vill börja träningscykla för första gången kan med fördel satsa på en så kallad hybrid, som kostar från cirka 8 000 kronor och därmed är det billigaste alternativet.

En hybridcykel karaktäriseras av sin lätta ram och smala hjul, precis som en landsvägscykel – men har samtidigt ett rakt styre för att ge maximal komfort.

– Hybridspåret är ett riktigt bra alternativ, eftersom det ger det bästa av två världar. Det är ett bra sätt att upptäcka cyklingens värld. Man får en bra känsla för det och kan därefter gå upp ett steg om det är något man fastnar för, säger Tobias Belforth, säljare på Specialized concept store.

 

Hybridcykeln är en bra introduktion till såväl träning som motionslopp, och det är inga problem att cykla Vätternrundan på en hybrid.

Dock brukar de flesta, när de fastnar för cyklingen, vilja ha en mer aerodynamisk position – och då är nästa steg en traditionell landsvägscykel av racermodell.

En racercykel har ofta ännu smalare hjul än hybriden, men karaktäriseras framförallt av bockstyret.

 

Med bockstyret sänks överkroppen avsevärt, vilket minskar luftmotståndet och förbättrar möjligheterna till att cykla i hög fart. Till en början får man dock vara beredd på att det kan kännas obekvämt.

– Du ska ner kanske 40 centimeter, så det är klart att det kommer vara ovant, säger Tobias Belforth. Men man sitter in sig och vänjer sig ganska fort. Det gäller bara att man kan slappna av. Och köper man cykeln i rätt storlek och får hjälp med att ställa in den rätt, ska det inte vara något problem.

 

Att kunna sitta i en bra position är det kanske absolut viktigaste när man köper cykel. Ska du träna inför Vätternrundan behöver du göra många timmar i bockstyret – och då kan någon enstaka centimeter vara skillnaden mellan succé och praktfiasko.

– Det skulle jag säga är den kanske största anledningen att gå till en bra butik när man ska köpa cykel, säger Tobias Belforth. Då får man hjälp med att hitta rätt storlek, vilket kan vara svårt om man beställer på nätet utan att ha stenkoll.

– Sedan tycker jag också att man ska kräva att butiken som säljer cykeln hjälper en att ställa in den rätt med sadel och styre.

 

Prylnördarnas huvudfråga har länge varit vilket material den perfekta cykeln tillverkas i. I dag är de flesta överens om att svaret stavas kolfiber.

– Det vill i princip alla ha i dag, och ska man cykla tio mil och uppåt bör man också ha det, säger Tobias Belforth. Fördelen jämfört med en aluminiumcykel är att kolfibercykeln är styvare och snabbare, det vill säga att den reagerar snabbare när man lägger tryck på pedalerna. Samtidigt ger den mer komfort, för kolfibret flexar mer och tar därmed stötarna bättre.

 

Kolfibercyklar besitter också egenskapen att de kan bli i princip hur dyra som helst.

Hos Tobias Belforth kan man hitta varianter som kostar svindlande 100 000 kronor, vilket kan jämföras med de billigaste som ligger på 18 000.

Han rekommenderar att man tänker igenom sitt val av ram noga:

– Ramen är trots allt hjärtat av cykeln. Den måste kännas bra. Och har man bara en bra ram kan man ha den länge. Allt det andra kan man ju byta ut om man skulle vilja.

 

Utöver landsvägscykling är mountainbike en populär träningsform under våren och sommaren. Även här finns det en hel del att tänka på för den som vill bli med cykel.

Först och främst gäller det att reda ut vilken typ av cykling som ska utföras.

Vill du ta dig fram på stökiga stigar, eller siktar du på att köra långa motionslopp som Cykelvasan och Bockstensturen?

– Det finns så många typer av mountainbikes i dag, så nyckelfrågan man ska ställa sig är: hur brötig terräng vill jag köra i, säger Tobias Belforth. Vill jag ha en lätt cykel att tävla med eller vill jag ha komfort och lugna turer i skogen?

 

De olika varianterna av mountainbikes skiljer sig åt på flera vis.

De som är gjorda för att tävlas med i långlopp är lätta och har ofta bara dämpare fram på cykeln.

De cyklar som är gjorda för knixiga stigar i Skatås har däremot dämpare både fram och bak, och ett stort, brett styre för att åkaren ska kunna behålla kontrollen i alla situationer.

 

En av de stora diskussionerna inom cykelvärlden de senare åren har också varit hjulstorlek. Kort sammanfattat hade alla mountainbikes länge 26 tum stora hjul.

Därefter kom någon på att det gick lättare att cykla med större hjul, och snart utmanade många tillverkare traditionerna genom att erbjuda 29-tumshjul.

Det som hänt under de senaste åren är att man dessutom tagit fram ett tredje alternativ – 27,5 tum – som nästan helt konkurrerat ut 26-tummarna.

– 26 är ute ur leken nu. Och jag skulle rekommendera de allra flesta 29-tumshjul. Det beror på att stora hjul gör det enklare att ta sig fram i skogen. I stället för att fastna vid stenar och rötter, rullar man över allting. Det är helt otroligt hur bra det fungerar, säger Tobias Belforth.

 

Oavsett vilken cykel man väljer finns det dock en viktig sak att tänka på efter inköpet, och det är att sköta den. Något många slarvar med, menar Tobias Belforth:

– Många kommer in och köper en dyr cykel, men tvätta den är inte aktuellt. Det är synd, för det krävs så lite.

– Om man tvättar av sin cykel ofta och ser till att sköta den, kommer den leva mycket längre. Och då blir det ju mycket roligare.

Mest läst