Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/8

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Så blir Wagneroperan miljövänligare

    Kulisser av trä, scenografi av pappersmassa och egentillverkat smink. Det är några exempel på Göteborgsoperans försök att göra en grön opera.

    Den 17 november är det premiär för Rhenguldet, den första operan i Richard Wagners Nibelungens ring, fyra operor med en sammanlagd speltid på 15 timmar. Framöver kommer en opera per år att sättas upp i Göteborg i regi av konstnärlige ledaren Stephen Langridge. Initiativet att försöka göra en så miljövänlig produktion som möjligt kommer från honom.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Nibelungens ring inleds med att dvärgkungen Alberich plundrar jorden på dess resurser för att få makt, han stjäl guld ur floden Rhen. I den sista operan, Ragnarök, går jorden under. Där finns alltså en koppling till dagens miljö- och klimatproblematik.

    Miljöarbete är inget nytt på Operan, bland annat sker husets energiförsörjning helt och hållet med förnybar energi och restaurangen är miljömärkt. Skillnaden är att initiativet denna gång kommer från den konstnärliga ledningen.

    LÄS MER: Wagnersatsning med många risker

    Nu har man alltså fyra år på sig för att göra opera med så lite miljöpåverkan som möjligt. Att det rör sig om så pass lång tid är en förutsättning eftersom inga extra medel har tillförts. Scenografi och kostym kan också omvandlas och återanvändas genom alla fyra föreställningarna vilket sparar miljö men också får ner kostnaderna totalt.

    Färre flygresor

    Även rollbesättningen har gjort med miljön i åtanke, en större del av de medverkande än vanligt finns i huset, endast fem personer använder flyg för att komma till jobbet.

    – Än så länge har vi bara skrapat på ytan, det finns mycket mer att göra, säger Natalja Koniouchenkova Andersson, miljövetare som kopplats till Operans miljöarbete och som tar med oss på en rundtur i verkstäderna.

    I måleriet håller ett stort träd, en central del av scenografin, på att ta form. En stomme av stål kläs med pappersmassa, silkespapper och stärkelselim, en återgång till en metod som använts tidigare och som är betydligt mer miljövänlig än frigolit och starkare limsorter.

    En trappa upp ligger kostymateljé och mask. Tatiana Bjarne håller på att färga kläder med växtfärger, ett projekt hon jobbat med länge. Hon började med att hämta lökskal och morotsblast från restaurangen och lärde sig sedan mer och mer. Numera har hon ett "bibliotek" med färglappar i olika kulörer som hon kan visa som ett alternativ till syntetisk färger.

    LÄS MER: Så försöker kultureventen i Göteborg minska sin miljöpåverkan

    Den här dagen ska hon färga plagg till Rhenguldet i grått och blått. Samma kläder ska sedan användas i alla fyra operorna men kommer att patineras och färgas om.

    Återanvändning av kostymer har gjorts tidigare men nu tittar Operan också på nya material och håller ett öga på ny forskning bland annat vid Textilhögskolan i Borås.

    Ett problem som återstår att lösa är självlysande färger, de miljövänligare alternativ som testats visade sig inte funka med önskat ljus.

    Egentillverkat smink

    Scenografen och kostymdesignern Alison Chittys idé är att gestalta Rhenguldet som människor av guld, men att måla direkt på kroppen är varken särskilt hälsosamt eller miljövänligt.

    LÄS MER: Göteborgsoperan storsatsar på Wagner

    – Det var en lång process innan vi hittade en lösning, säger Marie Rödström, produktionsledare för skräddarna och visar en tunn kroppsstrumpa, täckt med bladguld.

    Problemet med guldsmink i ansiktet har lösts med papier-maché. Maskören Karin Nordling visar upp en nästan färdig guldmask. Guldsminket har hon själv blandat ihop av fem ingredienser, till skillnad mot det fabrikstillverkade som har en innehållsförteckning på fem A4-sidor.

    – Att göra färskt smink tar längre tid och hållbarheten är kortare men fördelen är att man vet vad det innehåller, säger hon.

    Fler miljöåtgärder på Operan

    Skivor gjorda av träspill används till kulisser, istället för plastskivor som är lättare men samtidigt inte är återvinningsbara, är baserade på fossil råvara och innehåller bisfenol.

    Dansmattan av PVC ersätts av kanvasmatta.

    Materialrester återanvänds i andra produktioner men också i projekt som Bygglekplatsen i Biskopsgården.

    Fake flames. Ett miljövänligt sätt att skapa eld med LED-lampor och vattenånga vilket gör att man inte behöver använda flamskyddsmedel på all scenografi i närheten.

    Solpaneler på taket står för en liten del av elförbrukningen. På taket finns även bikupor.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.