Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Trångt

Så blir du av med semesterkilona

Semestern är över, värmeböljan är borta då vi kunde gå i luftiga sommarkläder. Kylan här och det är dags att dra på sig jeansen och de sitter tajt.

Chipsen vi åt på kvällarna för att få lite salt, vinboxen som kluckade tom lite fort, all god mat som grillats och serverats med pommes frites och bearnaisesås har satt sina spår. Kläderna passar inte längre, jeansen går knappt att stänga.

Vad gör man åt detta? Finns det några lätta sätt att bli av med kilona vi lagt på oss på semestern?

Kajsa Asp Jonson dietist och hälsoinspiratör ger oss tips om hur vi blir av med kilona och hur vi skall tänka för att få ett hälsosammare liv.

 Vad kan man göra för att komma i jeansen efter att man gått upp i vikt på semestern?

– Se över helheten och tänk över dina vanor och ovanor. Alla är vi olika och det finns olika skäl till varför man får i sig för mycket energi i förhållande till sitt behov. Kanske just du behöver äta mindre portioner? Dags att skippa kaloririka mellanmål som glass och bullar? Dricka mindre alkohol? Träna mer?

Rör dig mer i vardagen, gör medvetna matval, ät mer grönsaker, gärna fisk, skaldjur, kyckling och naturella mejeriprodukter (yoghurt, kvarg, mjölk), och mindre av socker, snacks, alkohol, söta drycker, godis. 

Om man hatar att träna, vad kan man göra i vardagen för att bränna kalorier?

Stå upp vid skrivbordet istället för att sitta ner. Vissa forskare menar att man förbränner 3 ggr mer när man står än när man sitter. Cykla eller gå till jobbet, eller hoppa av bussen några stationer tidigare och gå en del av sträckan. Hyrcyklarna (Styr&Ställ) är perfekta om du vill förflytta dig mellan möten på ett snabbt, uppfriskande, miljövänligt och hälsoboostande sätt!

Vi dricker ju ofta mer alkohol på sommaren, är det mycket kalorier i vin till exempel?

– Är cirka 400 kcal i en halv flaska rödvin, vitt vin är något "snällare". Ett normalstort glas vin innehåller 150-200 kcal. Det är cirka 10% av vad man som kvinna behöver på en hel dag.

Efter 40 år fyllda verkar det vara svårare att går ned i vikt, varför är det så? 

– Kan bero på hormoner, mer stillasittande liv, mer stress, mer mat, mer alkohol... 

Alla dessa modedieter som kommer med jämna mellanrum, hur bra är de - går man ned i vikt?

– Alla sätt som gör att man begränsar energiintaget och får i sig mindre energi än man behöver gör att mer av den energi som finns lagrad i kroppen förbränns. Men på lång sikt är det viktigt att man får i sig det man behöver för hälsans skull; vitaminer, mineraler, bra fett (gärna oliv- och rapsolja, nötter, avokado, fet fisk), fullkorn, fibrer, grönsaker, bär och frukt....

Finns det några snabba sätt att gå ner i vikt?

– Det är smartare att se viktminskningen och livsstilen på längre sikt, så att man får i sig vad man behöver och bygger upp långsiktigt hållbara vanor; mat, dryck, motion, mindre stress och goda sömnvanor – så att man både mår bra här och nu, når sina mål och håller sig frisk genom livet.

Sätt ett konkret mål. Varje gång du har ett val, t ex att röra dig mer, att tacka ja eller nej till en kaka, att ta en glass eller inte - alla gånger som du har möjlighet att välja kan du göra strategiska val som antingen tar dig närmare eller längre bort från ditt mål.

Kajsa
Kajsa Asp Jonson, dietist
Mest läst