Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Sämre läge inför tågvintern

Fjorton procent av tågen var försenade under november. Samtidigt uppger SJ att många tåg är i dåligt skick inför vintern - flera har tagits ur trafik.

-Jag är långt ifrån nöjd, säger SJ:s vd Jan Forsberg.

Under årets elva första månader ligger punktligheten för persontrafiken på drygt 88 procent, enligt Trafikverkets färska statistik. Det kan jämföras med genomsnittet för hela 2009, då nästan 93 procent av tågen kom i tid.

-Mitt krav och våra ambitioner är att vi ska ligga på 95 procent, men det kräver då att vi gör det som ankommer på oss, att Trafikverket gör det som ankommer på dem, och att politikerna ser till att Trafikverket får de medel man behöver, sade Forsberg vid utfrågningen i riksdagen om tågkaoset.

Men faktum är att läget är sämre än inför förra vintern när det gäller själva tågen.

-Ja, det är det dessvärre, säger Forsberg.

Ett X 2000 har slagits ut på grund av tågolyckan i Östergötland i september. Dessutom har tre X 2000-tåg tagits ur bruk för genomgång, eftersom det är de tre fordon SJ haft mest problem med. X2000 tågen är 17 år gamla och i stort behov av omvårdnad.

Sju till åtta loktåg (intercitytåg) står också stilla efter att sprickor i hjulen upptäcktes i ett lok i Norge i höstas.

Skulle vi få en vinter som i fjol, så kommer vi att gå med 20 procents reducering, säger Forsberg.

På trafikutskottets utfrågning i riksdagen på torsdagen fanns - tillsammans med en rad järnvägsföretag - också facket representerade.

-Det talas om resurser och beredskap. Men snart är vi bara en gubbe kvar ute som skottar snö. Det är ointressant om regeringen är röd eller blå, tågen ska gå, sade Johnny Nadérus, ombudsman på Seko. -Resenärerna är djupt oroade, sade trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S). Han anser att underhållsanslagen bör höjas. -Ja, absolut. Det var ganska tydligt att anslagen och de minskningar regeringen gör inte klarar att möta de rättmätiga behov resenärerna har, säger Ygeman.

TT: Har du förtroende för SJ:s ledning?

-Jag vill inte pröva SJ:s ledning. Ansvaret för vinterkaoset ligger på de politiker som bestämmer anslagen, säger Ygeman.

Men de borgerliga politikerna i utskottet är inte beredda att skjuta till mer pengar än vad regeringen föreslagit.

-Vi ska kanske inse att vid hög belastning så kommer några tåg för sent, några tåg blir inställda, säger Jan-Evert Rådhström (M), vice ordförande i trafikutskottet men gjorde samtidigt klart att han inte tyckte att situationen i dag är acceptabel. -Jag tror inte lösningen är att bara prata kronor och ören, det gäller också att vara effektiv, säger Rådhström.

sy3a208e.jpg

Så mycket pengar har Trafikverket fått i anslag till järnvägen, i miljarder kronor. Pengarna ska gå till drift, underhåll och trafikledning.
2005: 4,3
2006: 3,7
2007: 4,1
2008: 4,6
2009: 5,3
2010: 5,4
2011: 5,2 (+0,5)
2012: 5,2
2013: 5,3
Summan innefattar inte de avgifter som Trafikverket tar ut från järnvägsföretagen, där en viss del går till underhåll. Siffran för 2012 och 2013 är en prognos från regeringens budgetproposition.
Trafikverket har omdisponerat pengar – lånat av sig själv – så att ytterligare en halv miljard kronor går till underhåll för 2011. Den totala summan blir då – tillsammans med regeringens grundanslag – minst 5,7 miljarder.
Källa: Trafikverket

Mest läst