Så skulle Poseidon få en större snopp

ANNONS
|

Milles placerade då fisken så att den från Konserthusets trappa kan misstas för en jättestor snopp. Poseidonstatyn kallas på grund av detta ibland för Milles hämnd.

Evelina Jansson, intendent på Millesgården:

Stämmer detta?

– Jag har aldrig hört talas om detta förut och det har inte de som jobbat här länge heller. Att Milles fick mycket kritik för statyn stämmer dock. Han fick omarbeta den flera gånger, vilket gjorde att arbetet drog ut på tiden.

- Men den kritiken handlade mest om att statyn var för stor och grotesk. Milles skrev själv i brev till sin fru Olga efter statyn var klar att han ansåg att perfekt akademisk konst lätt blir tråkig. Att det i fulheten finns något intressant. På första skissen av statyn håller Poseidon i en stor snäcka, i storlek med fisken han håller i dag. Så redan då hade han något i den storleken i händerna. Könet har också samma storlek på de olika skisserna.

ANNONS

Tidsaspekten är också något som talar emot att skrönan skulle vara sann.

– Milles började arbetet med Poseidon 1925 och 1930 var den färdig. Då fanns endast Konstmuseet vid platsen, även om de andra byggnaderna var planerade. Men Stadsteatern och Konserthuset kom senare, 1934 respektive 1935. Det gör ju att det känns mindre troligt att detta stämmer.

- Kanske är det så att staden helt enkelt skapat en myt, säger Evelina Jansson.

ANNONS