Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 2

Rostiga spårvagnar tar tre år att laga

Det dröjer tre år innan alla rostskadade italienska spårvagnar kan användas igen. Gamla vagnar från 1960-talet får rädda trafiken.

För två månader sedan transporterades de första av de rostskadade italienska spårvagnarna från Göteborg till Solna för rostsanering och byte av golven.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men ännu har inte så mycket hänt.

Göteborgs Stad och Ansaldobreda kom i våras efter långa förhandlingar överens om ett avtal, tilläggsavtal 7, som reglerar hur reparationerna av rostskadorna på bärande balkar skall gå till, hur rostskyddet skall utföras och att de mögelskadade golven skall bytas ut.

Kostnaden delas mellan Ansaldobreda och Göteborgs Stad. Det italienska företaget betalar huvuddelen. Göteborgs Stad betalar enligt tilläggsavtalet tio miljoner euro, drygt 90 miljoner kronor.

Ansaldobreda har, enligt vad GP erfar, givit det italienska företaget Sovel Rail Traction i uppdrag att utreda hur reparationer och rostskydd skall utföras och att ansvara för åtgärderna.

Sovel har hyrt in sig hos det svenska tågunderhållsföretaget Swedtrac i SJ:s gamla lokstallar i Hagalund norr om Stockholm och där står sedan två månader de två spårvagnarna.

Enligt Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg, kommer det att ta tid innan de rostskadade spårvagnarna åter är i trafik.

- Enligt avtalet skall samtliga de 65 italienska vagnarna vara åtgärdade och i trafik vid halvårsskiftet 2017, säger han.

- Det är bra att arbetena äntligen är igång. De två första vagnarna skall gås igenom ordentligt och alla åtgärder blir ett slags prototyp för kommande ombyggnader.

Eglinger hoppas att de två första vagnarna skall vara klara i höst men kan inte garantera något.

- Vi vet inte när de blir klara, säger han. Men sedan kan arbetena på övriga vagnar utföras i raskare takt.

15 av de 40 vagnarna i den första delserien har sedan februari förra året varit avställda i väntan på rostsanering, nytt rostskydd och golvbyte och sedan dess har fler vagnar ställts av.

På onsdagen var 36 av 65 italienska vagnar i trafik.

Spårvagnstrafiken körs sedan de svåra rostskadorna upptäcktes med färre vagnar än normalt. Tillgången på äldre vagnar har successivt blivit bättre men många turer på linjerna 10 körs fortfarande med en vagn i stället för två.

- Vi räddas av de gamla vagnarna från 60- och 70-talen, säger Kent Lindahl, planeringschef på Göteborgs Spårvägar.

I april 2015 är det 50 år sedan den äldsta av de gamla vagnarna sattes i trafik i Göteborg.

De 118 gamla vagnarna som fortfarande är i trafik levererades 1965-1972.

- De gamla vagnarna kräver mycket underhåll men de är tillförlitliga och går sällan sönder, säger Lindahl.

Drygt hälften av de 80 spårvagnarna ur mellangenerationen, levererade till Göteborg 1987-1992, har fått modern elektronik i Tjeckien de senaste åren. Alla skall vara moderniserade inom några år.

Mest läst