Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Robotklipparna på frammarsch

Ekonomi De kan kosta runt 20 000 kronor men är på stark frammarsch. Den starka efterfrågan förvånar branschen. Var fjärde gräsklippare som säljs är en robot.

- Förra året slogs alla rekord, i år upplever vi rena explosionen för robotgräsklippare. Vi säljer allt vi kan få tag i. Och då är vi ändå en månad sena på grund av vintern, säger Thomas Fingal, säljbolagschef på Husqvarna.

Thomas Olsson, svensk chef och vice vd Stiga GGP, håller med och betecknar marknaden som helt hysterisk.

- Jag kommer precis från återförsäljare i Skåne, alla bara pratar om gräsklipparrobotar. Detta är den största happening som skett i branschen på 40 år då motorklipparen kom. Gräsklippning har tidigare varit osexigt.

Du ser dem surrande över gräset i allt fler trädgårdar. De tuggar gräset, medan du ser på med ett glas i handen. Som en statusmarkör hämtad ur Solsidan. Robotgräsklipparna är på frammarsch, men inte längre bara i exklusiva villaområden. Med nya budgetalternativ och nya märken till robotklippare i år växer volymerna.

Varje år säljs runt 120 000 motorgräsklippare i landet. Och det på en marknad som har haft det tufft i flera år med minskande marginaler.

– Samtidigt ser vi ett otroligt ökat intresse för robotklippare, troligen på bekostnad av åkbara klippare, säger Thomas Fingal, säljbolagschef Husqvarna. Svårt att se var det slutar.

Prognosen för försäljningen i år, enligt Husqvarna och Stiga, är drygt 30 000 robotgräsklippare. Det skulle innebära att var fjärde klippare som säljs är en robot.

En robotgräsklippare i Husqvarna-klass kostar runt 20 000 kronor. En dyr och ofta planerad ekonomisk investering.

– Lite förvånande att efterfrågan ökar så starkt, menar Thomas Fingal. Men samtidigt har det blivit status att ha en robotklippare, precis som med lyxiga gasolgrillar och utemöbler. Sverige ligger i topp i Europa med robotklippare, sen kommer Schweiz och nu börjar Tyskland öka ordentligt.

Thomas Olsson, Stiga, ser gräsroboten som en trendsättare i trädgården.

- Den ger identifikation och du positionerar dig själv. Samtidigt har villagräsmattan tappat i värde sen 60-talet. Du sitter inte längre hemma, är aktiv och vill resa i stället för att passa gräset. Och miljöaspekten finns där också jämfört med åkgräsklipparen.

Frågan är om prispress minskar marginalerna och flyttar marknaden till billigare robotklippare i prisklassen 10 000 kronor. Här finns både kända märken, liksom uppstickare med kinesiska leverantörer. Där har Husqvarna svarat med att köpa in budgetalternativ från Gardena som man nu marknadsför.

- Privata köpare kommer starkt. Men vi ser en stor potential från mer professionella, som robotklippare för fotbollsplaner och hotellomgivningar, menar Thomas Fingal, Husqvarna.

Thomas OIsson, Stiga, tror att prisbilden kommer att ligga relativt stabilt.

- Istället får du in mer elektronik i gräsrobotarna. Med gps-styrning och uppkoppling mot väderlekstjänster som yr.no, som skickar ut roboten innan det börjar regna.

Husqvarna ser gräsroboten som en mogen produkt som utvecklats i tio år, sen 1993-94. Installationsproblemen har minskat och driftsäkerheten ökat. Men ibland kan el-slingor i grannens gräsmatta ställa till problem i den egna slingan till gräsroboten.

- Vi jobbar för en EU-standard för hur mycket ström som får skickas i slingorna.

Att gräsrobotorna antar närmast mänskliga dimensioner får Thomas Fingal ofta bevis för. Folk skickar bilder på robothus, med tyrolerbalkong från Schweiz. Och klippare med svenska namn som Bäärtil, Lille Hugo, Slaven och Fido.

Mest läst