Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
saab halvspec 2

Risk för uppsägningar i Saab

Saab kommer inom kort att få pengar till löner, men det finns stor risk för uppsägningar hos biltillverkaren, enligt Victor Muller.

– När produktionen har legat nere i sju månader så får man betala priset för det, säger han.

Han säger att Swedish Automobile (Swan), som tidigare hette Spyker, inte kommer att göra någon vinst på affären med de två kinesiska företagen.

– Swan har lagt in mycket pengar genom kapitaltillskott till Saab, säger Muller.

Enligt Reuters räknar Muller med att Swan förlorar omkring 70 miljoner euro, cirka 650 miljoner kronor, på affären.

Under dagens telefonkonferens började Victor Muller med att redogöra för Saabs utveckling de senaste månaderna.

– Problemen startade i slutet av mars. Vi har fått 150 miljoner euro in i företaget de senaste månaderna för att hålla företaget flytande.

– Det enda som räknas är att vi har tagit Saab in i säker hamn. Med det kan vi vara bekväma.

– Fokuset på Kina kommer att vara ännu större. Saab har äntligen kommit till en situation när det är stabilt och har stabila partner.

– Från början var många skeptiska till Volvo och Geely, men det har visat sig fungera. Jag hoppas att samma sak händer med Saab, Youngman och Pang Da. Kinesernna har bett mig att vara kvar i företaget för att finnas med i arbetet.


Skeptism
Victor Muller säger att fokuset på Kina kommer att vara ännu större och att Saab äntligen har kommit till en situation när företaget är stabilt och har stabila partner.

– Från början var många skeptiska till Volvo och Geely, men det har visat sig fungera. Jag hoppas att samma sak händer med Saab, Youngman och Pang Da.

Victor Muller kommer att finnas kvar i arbetet med Saab.

– Kinesernna har bett mig att vara kvar i företaget.

Men vilken roll han kommer att ha är inte klart.

– Det ska diskuteras med Pang Da. Det här handlar inte om mig utan om Saab. Om de kinesiska partnerna känner att jag vill vara kvar, vilket de sagt, så kommer jag finnas tillifänglig och se Saab blomstra.

När han får frågan om han ser försäljningen som ett nederlag svarar han:
– Mitt mål var att rädda företaget. Det tycker jag att jag har gjort. Om vi gjort det som jag hade hopats? Nej.

Den första betalningen från de kinesiska ägarna kommer inom en månad säger Victor Muller.

Han säger också att anledningen till att affären nu gått i hamn är att förutsättningarna har ändrats.


Upprörd
När han får frågor om den egna vinningen och de senaste dagarnas spekulationer kring hans ersättning blir Victor Muller upprörd.

– Jag måste säga att det bara är ett land i världen där man kan skriva totalt nonsens i världen och komma undan med det.

Victor Muller, som sitter i Amsterdam under telefonkonferensen, säger att ett av kraven är att fabriken i Trollhättan ska finnas kvar.

– Det kommer den definitivt att göra.

Affären kommer att gå i hamn innan 15 november, säger Victor Muller. Sedan ska produktionen komma igång.

Möjligheterna att betala tillbaka lånet till Antonov beror på de tillgångar som finns i Spyker. Tillgångar som enligt Victor Muller fått en del smällar den senaste tiden.

När det gäller de anställdas löner så ska de betalas ut senast på måndag. Men risken för neddragningar inom personalen finns kvar på grund av omorganisationer, även om den enligt Victor Muller är mindre nu.

– Vi måste diskutera affärsplanen med Youngman och Pang Da så kanske de vill dra igång vissa projekt där det behövs mer personal.

Victor Muller säger att den största bromsklossen för affären är General Motors, men att de också kommer att tjäna på att ha Saab som kund.

Han både tror och hoppas att han finns med i arbetet med Saab om sex månader.

Swan ska enligt Victor Muller ha investerat ungefär 120 miljoner kronor i Saab.

När han återigen får frågan om hur hans inblandning i biltillverkningen kommer att se ut framöver säger han:

– Jag kommer definitivt att vara involverad i Spyker och förmodligen i Saab.

Vad han själv hoppas ha för roll vill han inte svara på.

Vad känner du egentligen idag?

– Lättnad. Jag är glad över att allt jobb äntligen är över. Detta har tagit ut sin rätt på våra anställda. Den konstanta osäkerheten tar hårt på de flesta.

Han poängterar återigen att det stundande köpet är positivt för Trollhättan.

– Detta borde innebära att många av bilarna som säljs i Kina kommer att tillverkas i Trollhättan. Det är goda nyheter.

Mest läst