Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
456844.jpg

Rio Rio måste bort

Göteborg Restaurangpråmen Rio Rio måste bort från sin kajplats i Rosenlund senast årsskiftet. – Släpp ut oss! säger ägarna. Det finns gott om ställen som vill ha oss.

Den utvägen finns knappast. Det går inte att komma under broarna ut till älven; de går inte att öppna. Pråmens överbyggnad måste rivas, skrovet skrotas.

Ägarna fick i somras förlängt tillfälligt bygglov för pråmen till 2015. Då kan det inte förlängas längre, bara upphöra eller bli permanent.

– Pråmen ligger där så länge vi inte är klara med tunneln, säger byggnadsnämndens Mats Arnsmar (S).

Men Park- och naturförvaltningen har bråttom. Tjänstemännen har sagt upp hyresavtalet om kajplatsen. Politikerna i nämnden har bara informerats om beslutet.

– Men vi har diskuterat det tidigare, säger nämndens ordförande Marina Johansson (S). Rio Rio-båten tillför ingenting. Alla i nämnden delar den uppfattningen.

Hela Rosenlund skall nämligen fräschas upp i år. Arkaderna längs Rosenlundsgatan skall bli butiksyta, p-platserna utanför skall bli trottoar. Parkeringarna mellan gatan och kanalen skall bli renodlade korttids-; långtidsparkerarna skall ner till tomma platser i garagen under husen. Det skall bli gångbro mellan Feskekôrka och Haga; stråken längs kajerna ska rustas upp för att locka fotgängare.

Men Rio Rio skall bort – trots att de verksamheter som skall göra stadsdelen levande ännu inte finns.

På vilket sätt blir Rosenlund tryggare om den enda verksamheten utanför kontorstid försvinner?

– Hade de haft verksamhet dagar och kvällar, inte bara fredags- och lördagsnätter, hade det varit en annan sak, säger Ingvar Brattefjäll i Trygg, Vacker Stad.

Han har sin arbetsplats på Park- & Natur.

Varför så bråttom?

– Det är egentligen ingen brådska för Västlänkens skull, men pråmens underhåll har varit eftersatt i flera år.

Förra året anlitade Rio Rios ägare för dyra pengar arkitekt för att snygga till exteriören; bland annat skulle markiserna på akterdäck ersättas med fasta fönster.

– Vi la ner det när vi förstod att våra argument inte hjälpte, säger Patricio Pons och Kheir Skaf. Det spelade ingen roll vad vi sa. Vi skulle bort.

Mest läst