Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Per Wahlberg

Ridsand för miljoner

Sport Underlaget i Göteborg horse show började bli dammigt. Ny sand för två miljoner kronor köptes in.

- Det finns inget bättre, det håller världsklass, säger experten Oliver Hoberg.När tävlingsledningen inför fjolårets hästtävlingar i Scandinavium bestämde sig för att investera i ny sand innebar det inte bara ett sportsligt lyft för tävlingen.

- De förra sanden var inte helt optimal, varken för hästarna eller ryttare. Den här sanden greppar bättre och är lättare att hantera. Hästarnas säkerhet är bättre, säger Oliver Hoberg.

Den 45-årige tysken är en av världens främsta experter på ridbanors underlag, har 300 resdagar per år och när OS-tävlingarna avgjorde i Kina för fyra år sedan var han ytterst ansvarig för underlaget.

Tillsammans med sin kollega är han på plats i Scandinavium. Arbetet med sanden, som sedan premiären ifjol varit paketerad i en lagerlokal i Gamlestan, pågår under hela veckan.

Paketerad i en lokal. Borde den inte utnyttjas lite bättre?

- Det kan man kanske tycka. Men när vi köpte in sanden tänkte vi långsiktigt. Förhoppningsvis kan vi använda det nya underlaget i ytterligare tio–tolv år, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Göteborg horse show.

Om underlaget varit en snackis – så lär årets blomsterarrangemang skapa en del rubriker. Kreationerna som under de senaste 31 åren arrangeras av designern Abel hör till det förgångna.

- Det han gjorde under så långt tid var unikt. Nu har han gått i pension och det ska bli spännande att se vad nästa generation kan göra, säger Tomas Torgersen.

Under läktaren, på ena långsidan, finns ett hav av blommor i olika färger. Tillsammans med floriststudenter från Munkegårds gymnasium i Varberg arbetar Lena Olsson och ytterligare två kollegor med kreativt skapande.

- Det är väldigt spännande uppdrag och förhoppningsvis kommer även publiken märka att det skett en förändring, säger Lena Olsson.

Vilka förändringar har ni gjort?

- Det är en egen design som ska vara kameravänlig, publikvänlig och hållbar. Vi har lite mer bestämda former och har vi försökt att skapa en helhet.

Mest läst