Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Revolution på gång i spelvärlden 2016

    År 2015 rörde sig spelvärlden återigen framåt efter ett bakåtsträvande och hatiskt 2014. Samtidigt står stora förändringar att vänta i framtiden.

    Så var ännu ett spelår slut. Och det var en ordentlig uppryckning från katastrofåret 2014 vilket bjöd på lite som var kreativt och desto mer som var direkt trasigt. Samt förstås det meningslösa och hatiska internetdrama som då rådde bland spelare.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Under 2015 har vi i stället slickat såren och fortsatt framåt. För det är vad spel alltid har handlat om. Det är en uttrycksform där spelare och utvecklare i samarbete ständigt återupptäcker mediets identitet gång på gång. Oavsett om det handlar om tekniska framsteg som görs, konstnärliga gränser som sprängs eller nya subkulturer som föds.

    Vi har i år skämts bort av flera gigantiska släpp som hållit en nästan löjligt hög nivå. Till och med i de fall då de inte ens varit riktigt färdiga, jag tittar på Metal Gear Solid V och Fallout 4, har de fortfarande varit ganska strålande. Men likt tidigare år har det återigen varit främst de självständiga utvecklarna som bjudit på den verkliga kvalitén. Oavsett om det handlar om ett pytteteam likt personerna som satte ihop det nyskapande Her Story eller superambitiösa satsningar som The Witcher 3. De är utvecklare som låter sina spel släppas när de är klara snarare än när det måsta passa in med en kvartalsrapport.

    Den sorgliga motsvarigheten till detta har i år varit Konamis behandling av spelauteuren Hideo Kojima. Först lade de ner hans och regissören Guillermo del Toros projekt Silent Hills och därefter tvingade de i princip Kojima att släppa sitt sista Metal Gear Solid innan det var färdigt. Varefter Konami tog bort hans namn från omslaget och lät alla priser spelet vann plockas upp av PR-representanter.

    Annat dåligt utgivarbeteende har vi även sett bland företag som EA vilka släppte ett jättespel som Star Wars Battlefront halvtomt på innehåll för att sedan fylla ut det med en prenumerationstjänst som nära på dubblar det ursprungliga priset.

    Fast sorgligare än både styvmoderligt behandlade visionärer och giriga affärsbeslut var förstås att vi i år förlorade den ikoniske Nintendochefen Saturo Iwata till cancern. Historien kommer att omnämna Iwata som en av de viktigaste personerna när det kom till att göra spel till något som välkomnade alla sorters människor.

    Iwatas bortgång och tillträdandet av nya chefen Tatsumi Kimishima markerar också det stora skifte som spelutvecklarnas spelutvecklare står inför nästa år då Nintendo både går in på mobilspelsmarknaden och dessutom visar upp sin nya konsol NX.

    Faktum är att hela spelvärlden står inför vad som kan vara ett enormt paradigmskifte 2016 då virtual reality kommer bli verklighet för vanliga konsumenter. Ett teknologiskt hopp som kanske blir så stort att vi inte är beredda på det utan slutar upp i en David Foster Wallace-dystopi där alla sitter isolerade med var sin maskin på huvudet.

    Ett dystert scenario men i slutändan handlar det nog om spelen vi spelar snarare än tekniken vi gör det med. Därför håller jag tummarna för en VR-version av årets bästa spel Undertale som handlar om att det ändå är ganska skönt med vänskap och kärlek.

    Här är årets tio bästa spel!

    GP:s spelkritiker Viktor Eriksson ser tillbaka på spelåret 2015 och utser årets tio absolut bästa spel.

    1.

    Rollspel

    Undertale

    Microsoft Windows, OS X

    Ålder: 12 år

    (tobyfox)

    Toby Fox Undertale är ett enkelt men otroligt komplext verk som överskrider genredefinitioner såväl som vår förståelse för mediet. Likt den bästa av upplevelser så engagerar det dig både tematiskt och intellektuellt såväl som rent emotionellt. Och det gör Undertale till årets tveklöst bästa spel.

    2.

    Rollspel

    The Witcher 3: The Wild Hunt

    Microsoft Windows, Playstation 4, Xbox One

    Ålder: 18 år

    (CD Projekt RED)

    CD Projekt RED verkar ha svårt för att göra fel. Deras nästan överdrivet ambitiösa The Witcher 3: The Wild Hunt hade förmodligen fallit i bitar om en stor utgivare flåsat dem i nacken. Men istället har de tagit det lugnt, jobbat passionerat och tagit fram fantasymotsvarigheten till Red Dead Redemption.

    3.

    Action

    Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    Microsoft Windows, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360, Xbox One

    Ålder: 18 år

    (Kojima Productions)

    Aldrig har ett okomplett spel känts så komplett. Metal Gear Solid V lyckas med konststycket att storymässigt vara det sämsta i serien samtidigt som det spelmässigt är det tveklöst bästa. Hideo Kojimas sista Metal Gear är på många sätt en ofärdig röra men likväl vår nya standard för sandelådespel.

    4.

    Pussel

    Her Story

    Microsoft Windows, OS X, iOS

    Ålder: 16 år

    I deckarlandet Sverige känns det obegripligt att Her Story inte finns på var persons dator. Mordmysteriet där du söker igenom sönderbuggade förhörsintervjuer är inte bara ett spännande historiepussel utan också ett strålande exempel på en typ av berättande som vare sig böcker eller film kan klara av.

    5.

    Action

    Bloodborne

    Playstation 4

    Ålder: 18 år

    (From Software)

    Svårt, svårare, Bloodborne. Studion bakom Dark Souls ändrade på sin formell och dopade den i en gotisk och romantisk H.P. Lovecraft-värld. Bloodborne är ett långt stålbad som pendlar mellan infernalisk frustration och djupaste zen. Och när du kommer ut på andra sidan så är din själ en bättre sådan.

    6.

    Sport

    Rocket League

    Microsoft Windows, OS X, Linux,Playstation 4

    Ålder: 3 år

    (Psyonix)

    Vissa saker är så otroligt självklara när du ser dem för första gången. Som Rocket League. När du bevitnar voltande nitrobilar som spelar boll med varandra så är det plötsligt som att hela livet bara stämmer och du inser hur vacker världen är. Samt att årets roligaste stund med kompisarna väntar.

    7.

    Action

    Hotline Miami 2: Wrong Number

    Microsoft Windows, OS X, Linux, Playstation 4, Playstation 4, Android

    Ålder: 18 år

    (Dennaton Games, Abstraction Games)

    Göteborgs indieduo Dennaton släppte något så ocoolt som en uppföljare och fick i det spelserier med hundra gånger större budget att skämmas. Hotline Miami 2 är mer av allt och på rätt sätt. Framförallt är det mer av den ambitiösa och kreativa specialsåsen som gjorde första spelet så speciellt.

    8.

    Äventyr

    The Beginner’s Guide

    Microsoft Windows, OS X, Linux

    Ålder: 7 år

    (Everything Unlimited Ltd.)

    Davey Wreden, mannen bakom The Stanley Parable, återvände i år med ett verk som pendlar mellan dokumentär och dagbok. I det tar vi del av en spelografi som betytt mycket för Davey personligen och allt eftersom äventyret går suddas gränsen mellan spel och verklighet ut. Resultat är rentav hjärtskärande.

    9.

    Rollspel

    Monster Hunter 4 Ultimate

    Nintendo 3DS

    Ålder: 12 år

    (Capcom)

    Vissa spel behöver inte ha större ambitioner än att det är kul att jaga monster. Något som Monster Hunter 4 gjorde mer lättillgängligt än någonsin. Rollspelet är stundtals en läskig tidsätare men det är tid som nästan alltid investeras i ren glädje oavsett om du spelar själv eller med kompisar.

    10.

    Plattform

    Super Mario Maker

    Wii U

    Ålder: 3 år

    (Nintendo)

    Det är populärt att klaga på Nintendo. I år svarade de på gnället med gör det bättre själv då och släppte Super Mario Maker där folk kunde göra sina helt egna banor. Som följd skapades både ett fascinerande och sadistiskt community såväl som de första verktygen för nästa generations spelskapare.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.