Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

141060h1024.jpg
Forskare har visat att betydligt fler typer av resistenta bakterier än vad vi tidigare trott kan följa med oss hem efter utlandsresan. Arkivbild.

Resistenta bakterier minne från resan

Många av oss bär på "importerade" antibiotikaresistenta bakterier utan att veta om det. Nu visar svensk forskning på en ny omfattning och spridning av problemen.

Forskare vid universiteten i Umeå och Göteborg har i en studie följt 35 svenska läkarstuderande på praktik i Centralafrika och Indien.

Avföringsprov visade att det var fler typer av bakterier än vad som tidigare varit känt som följde med mellan kontinenterna. Resistensgener anrikades i tarmen och dessutom ökade de gener som bidrar till att flytta dna mellan bakterier, ett faktum som kan öka spridningen och omfattningen av problemen.

Det är inte säkert att bäraren känner sig sjuk eller märker något själv. Och även folk som tänker på hygienen kan drabbas via vatten och mat. Ibland försvinner bakterierna av sig själva, ibland stannar de i kroppen länge.

Sverige tillhör de länder där respekten för antibiotika är hög. Överanvändning är annars ett världsproblem. - Det finns länder där antibiotika säljs rakt över disk, säger Joakim Larsson, professor på Sahlgrenska och en av forskarna bakom studien. Han menar att det på sikt krävs omfattande insatser, för ökad kunskap och förbättrad levnadsstandard, för att stävja problemen internationellt. -Vinna över bakterierna kan vi inte, de är smartare än vi, säger han.

Mest läst