Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Replik: "Vem behöver Gröna Bilister?"

Allt prat om att Gröna Bilister står för en miljövänligare bilism blir bara tomma ord när man i nästa ögonblick vill tvinga folk att välja bort bilen som transportmedel, skriver Theo Papaioannou och Håkan Andersson (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister, försöker i en debattartikel i GP frenetiskt rättfärdiga trängselskatten. Att motståndet är utbrett har både Sifo och ansedda SOM-institutet redovisat i flera undersökningar. Men Lagercrantz bortser från dessa och konstaterar bara att GT:s webbenkät i frågan inte är representativ för folkviljan (av 12 000 röstande var 82 procent emot). GT gjorde även enkät om hur många som kunde tänka sig att rösta annorlunda i valet 2014, där 90 procent svarade ja (även här över 12 000 röstande). Hur höga siffror måste till innan Gröna Bilister ser ett demokratiskt problem i hanteringen av frågan? Hade 100 procent räckt?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vägvalet lämnade i december 2010 över 28 000 namnunderskrifter till Göteborgs kommunfullmäktige med krav på folkomröstning. Men kravet röstades ned. I valet 2010 fick Vägvalet 16 841 röster (5,32 procent) och då hade vi funnits i knappt ett halvår.

Företräder inte Sveriges bilister

Om Gröna Bilister anser att trängselskatt behövs i Göteborg, kan man nog med lika stor säkerhet hävda att Göteborgs bilister inte behöver just Gröna Bilister. Denna lobbyorganisation, som smart nog valt att ha ordet ”bilister” i sitt namn, företräder inte alls bilisterna. Sett till antalet medlemmar representerar organisationen endast cirka 0,3 promille av Sverige privatbilister. I den ena debattartikeln efter annan berättar man om allt elände som bilen för med sig. Allt prat om att man står för en miljövänligare bilism blir bara tomma ord när man i nästa ögonblick vill tvinga folk att välja bort bilen som transportmedel.

Och är det något som göteborgarna definitivt inte behöver så är det en organisation som ger styrande partier grönt kort för svikna vallöften och inställda folkomröstningar.

Genuin okunnighet

Lagercrantz visar också sin okunnighet i ämnet när han ett tiotal gånger kallar trängselskatten för en avgift. Inte en enda gång lyckas han pricka rätt! Det finns avgörande skillnader mellan till exempel Norges vägavgifter och Sveriges trängselskatt som Gröna Bilister ignorerar. Efterkonstruktion av begrepp som ”framkomlighetsavgifter” är missvisande och tjänar bara syftet att vilseleda allmänheten i debatten.

Och Gröna Bilister får gärna berätta hur sjuksköterskor eller skiftarbetare på Volvo kan undvika den dyraste trängselskatten i rusningstrafik genom att förlägga arbetstiden efter eget tycke. Nästa gång Lagercrantz tvingas uppsöka Sahlgrenskas akut kanske personalen flexar? Välkommen till verkligheten, Gröna Bilister.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare, Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare, Vägvalet