Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Religiös uppenbarelse i trädkronorna

    När konstnären Magnus Bärtås tar sig an vittnesmålen om jungfru Marias uppenbarelser i Tensta ligger fokus på seendet. Vad avgör egentligen vår förståelse av det vi ser?

    Frågeställningen gäller konstpubliken i Tensta konsthall lika mycket som de medlemmar i syrisk-ortodoxa församlingen som sensommaren 2012 vittande om hur den heliga jungfrun uppenbarade sig i förorten.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    I kondensen på kyrkfönstren och i träden utanför sågs den heliga jungfrun under två kvällar, och konstpubliken får själv ta ställning till vad som verkligen syns.

    Clas Svahn, DN-journalist med särskilt intresse för svårförklarade fenomen, fanns på plats och filmade, vilket Magnus Bärtås också har klippt in i sin konstfilm.

    -Jag har fått låna hans material. Man får se själva miraklet faktiskt.

    Ritualiserad akt

    "Miraklet i Tensta (Theoria)" heter Bärtås 16 minuter långa videoverk som i sommar visas på Tensta konsthall. Theoria kallades den ritualiserade akt under antiken då någon berättade om märkliga upplevelser och delade med sig av sina erfarenheter.

    Församlingsmedlemmarnas uppenbarelser i den syrisk-ortodoxa kyrkan i Tensta augusti 2012 föregicks av en flicka som två dagar tidigare hade sett jungfru Maria avspegla sig i molnen på himlen och tagit en bild.

    Hennes mobilfoto spreds visserligen på sociala medier, men församlingsmedlemmarnas extatiska upplevelser gick ändå majoritetssamhället helt förbi, konstaterar Magnus Bärtås som i stället hittade diskussionerna om miraklet i Tensta på olika nätforum.

    Autentiska repliker

    Bärtås, som även är verksam som författare, utgick från nätets diskussioner och skrev ett manus vars autentiska repliker han låtit skådespelare läsa in.

    -Det är egentligen bara en person som är vittne, sedan finns det olika grader av avståndstagande och stöd. Mycket av diskussionen handlar om hur man kan veta vad man ser, vilket också går tillbaka till konsten. För mig handlar konsten mycket om seende, och det var därför jag blev så intresserad av det här.

    TT: Vad ser du själv i din film?

    -Jag pendlar lite fram och tillbaka. Men jag har försökt hålla mig lite kall, det kanske låter konstigt men det blir ett tråkigt konstverk om det erbjuder en förklaring eller propagerar för en position. Det är intressant bara om det får vara tolkningsbart.