Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Rekordintresse för Zlatanfrimärke

    Zlatan Ibrahimovic är van vid att göra det spektakulära. Nu även som motiv på frimärke. -Vi har haft en försäljning som aldrig tidigare, säger Postens frimärkeschef Britt-Inger Hahne.

    Cykelsparken mot England och en bild från matchen mot Frankrike i EM 2012. Båda finns nu med bland de fem frimärken med Zlatan Ibrahimovic som lanserades under torsdagen. Men redan innan de släpptes i butikerna har frimärkena blivit en jättesuccé enligt Posten.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    -Vi har sålt fem miljoner frimärken på förhand innan utgivningsdagen och det är jättemycket, säger Britt-Inger Hahne.

    Som jämförelse gör hon att det säljs 30 miljoner julfrimärken i samband med julen.

    -Att Zlatan-frimärkena blivit så populära tror jag beror på att de passar så många målgrupper. Sedan hoppas vi att små killar och tjejer kan få sin första hälsning med ett Zlatanfrimärke.

    Intresset utomlands har också varit stort, bland annat i Frankrike där Zlatan till vardags spelar för Paris Saint-Germain.

    Kringprodukter som motivblad, förstadagsbrev och så kallade maximikort räcker inte till alla intresserade trots mångdubbel upplaga jämfört med andra lanseringar. Frimärkshäftena däremot kommer att finnas till försäljning under ett års tid.

    -Vi kommer att trycka nya frimärken, lovar Britt-Inger Hahne, angående att de eventuellt skulle ta slut.