Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
622791.jpg

På sin hemsida har Rix FM publicerat en ursäkt för reklamen. Många av dem som kommenterat ursäkten verkar inte ha accepterat den.

Reklamen sabbar grannsämjan

Sverige Ett reklamblad från radiostationen RIX FM har i helgen skapat både oro och ovänskap grannar emellan.

Det ser ut som en handskriven lapp, av det slag som folk ibland sätter upp i tvättstugan eller trappuppgången när de vill klaga på grannarna.
"Det är inget större fel på din musiksmak, men ÄRLIGT KLOCKAN 03.00 PÅ NATTEN föredrar vi att sova!!"
Undertecknat "Grannen".
Sissela Eklund i Flatås blev bekymrad när hon hittade lappen i sitt postfack på lördagseftermiddagen.
- Jag är 40-talist och spelar definitivt inte musik på natten. Men jag ringde på hos min närmaste granne och undrade vad detta betydde, men dom förstod ju ingenting.
Efter en timme, och sedan Sissela funderat mycket kring lappen, fick hon kontakt med en väninna som bor några kvarter bort och som visade sig ha fått en likadan lapp. Och som så småningom upptäckt att det längst ned på papperet stod RIX FM.
- Hur kan man komma på tanken att göra något så dumt, undrar Sissela. Någon kan ju ha kort stubin och gå in till grannen och undra "va fan menar du?"
Och det är tydligen vad som hänt.
På RIX FM:s webbsajt ligger nu en ursäkt:
"I helgen gjorde vi ett reklamutskick till hushåll i Göteborg, Stockholm och Malmö som väldigt många missförstod och det ber vi verkligen om ursäkt för. Denna lapp kommer givetvis inte från någon av era grannar och vi är hemskt ledsna för alla problem som vi förstår att det har orsakat."
Ett 60-tal personer hade vid 19-tiden kommenterat ursäkten. Ingen tycks dock ha förstått avsikten med lappen:
"En kille i vårat hus knackade på med ett basebollträ i handen och undrade om jag hade problem med att han tittar på TV på natten", skriver en.
"Vi har redan haft många problem i vår fastighet, detta skapade verkligen osämja. Kommer att göra en polisanmälan", lyder en annan kommentar.

"Dumt, mycket dumt. Finns det ingen på Rix som tänker?", undrar en tredje.

Sent på lördagen får GP kontakt med Per Lorentz, pressansvarig på MTG Radio.

- Kampanjen var feltänkt, säger han. Jag kan bara be om ursäkt.


Kommer ni att gå ut med en ny lapp där ni förklarar för oroliga att det inte var grannen som klagade?

- Vi får diskutera det, men det är i vart fall inget vi kan göra i morgon.
Faktum är att i morgon kommer i stället ytterligare hushåll i de tre storstäderna att få grannens klagobrev i sin brevlådor och postfack, eftersom den här lappen delas ut tillsammans med annan reklam.

Kampanjen kommer att nå i stort alla hushåll i Stockholm, Göteborg och Malmö som inte undanbett sig reklam i postfacket eller brevlådan.

Vilket var då syftet med kampanjen?
- Att få folk att lyssna på RIX FM, säger Per Lorentz, som dock inte låter övertygad om att det blir resultatet.

rixlapp.jpg
Mest läst