Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Centerpartiet har länge varnat den rödgröna regionledningen för bland annat en underfinansierad kollektivtrafik. Det leder till överfulla bussar och tåg i rusningstid eller tvingar fram indragningar av busslinjer. Något som nu också sker, skriver Kristina Jonäng (C).

Regionstyrets ”vänta och se”-mentalitet är förlamande

Färre investeringar och ointresse för energieffektivisering, förslag om indragna busslinjer och färre färjeförbindelser samt minskad ambitionsnivå för bussar med biogas. Det finns en försiktighetsprincip hos den S, V och MP-ledda regionen som är allvarlig, skriver Kristina Jonäng (C).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Västsverige är en av Europas mest spännande regioner för dem som vill leva i en innovativ och modern region. Men sedan S, V och MP tog hand om ledningen i Västra Götalandsregionen har en ”vänta och se”-mentalitet brett ut sig.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Investeringsnivån i regionens fastighetsbestånd har dragits ner och satsningar på vissa sjukhus försenas. Det minskar inte bara möjligheterna för en god vård för patienterna eller försämrar arbetsmiljön för vårdanställda. Ett äldre fastighetsbestånd med relativt hög energiförbrukning leder till att regionen får svårt att uppnå mål för minskad energiförbrukning. En hög investeringstakt skulle ge så stora driftskostnadsminskningar att investeringarna betalar sig. Men S, V och MP tvekar.

Vita huset en god affär

Samma partier är passiva när det gäller fastigheten vid Bergslagsbanans stationshus, det så kallade Vita huset. Vita huset kan bli en samlingspunkt för anställda och tillfälliga besökare i Västra Götalandsregionen. Dyra hyreskontrakt i Göteborg kan avvecklas.

Satsningen på Vita huset är en god affär för regionen, men S, V och MP har inte gett besked om första spadtaget. När Västra Götlandsregionen intar en ”vänta och se”-mentalitet på fastighetssidan drabbas patienter, anställda och skattebetalare.

Västra Götalandsregionen har haft en viktig roll för att få Västsvenska paketet på plats, men få av regionens ledande politiker försvarar projektet. Göteborgspolitikerna får stå ensamma i debattens hetta, fastän satsningen är ett brett västsvenskt projekt.

En fungerande kollektivtrafik är avgörande för att motståndet mot Västsvenska paketet ska minimeras, men framför allt för att buss- och tågresandet ska öka och regionens ambitiösa klimatmål förverkligas.

Västtrafik underfinansierad

Den S, V och MP-styrda regionen har gett Västtrafik en budget i underkant. Under två–tre år har Centerpartiet varnat för en underfinansierad kollektivtrafik. Det leder till överfulla bussar och tåg i rusningstid eller tvingar fram indragningar av busslinjer. Nu föreslås just nedläggning av busslinjer och reducering av färjelinjer. I ett brev till kommunerna vädjar Västtrafik om stöd för att lägga ner linjer.

Enstaka linjer med nästan tomma bussar kan behöva avvecklas, men listan som skickats ut till kommunerna vittnar om omfattande nedläggningar av busslinjer i exempelvis i Göteborg och Kungälv, i Dals Ed, Tanum, Uddevalla, Trollhättan samt i Borås stad.

Särskilt illa är förslaget att minska färjeförbindelserna till Dyrön, Åstol och Tjörnekalv. När turtätheten för färjelinjer minskas försämras grundläggande infrastruktur för många invånare. Många resenärer från främst Kungälv, Stenungsund och Tjörn tvingas i dag stå på bussen eller knö sig in på fullsatta tåg i rusningstrafik. Att samtidigt föreslå att busslinjer och färjeförbindelser minskar just i södra Bohuslän signalerar dubbla besked; ”åk gärna kollektivt, men vi lägger vi ner busslinjer och färjeförbindelser”!

Lägre ambition för biogasbussar

Ovanpå denna ryckiga och räddhågsna politik vill kollektivtrafiknämnden, som leds av Miljöpartiet, att ambitionsnivån för biogasdrift i bussarna ska sänkas. Vi har en regionledning, som inte tar ansvar för en viktig klimatomställning.

Kristina Jonäng (C)

gruppledare i Västra Götalandsregionen

Bild - 2
Mest läst