Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Regionstrid om utbyggnad på E20

Göteborg Västra Götalandsregionen och kommunerna längs E20 kan komma att satsa över en miljard kronor på utbyggnad till 2+1-väg. Men allianspartierna rasar.

- Det är fullständigt orealistiskt att kräva att E20 byggs ut till fyrfältsväg, säger regionrådet Birgitta Losman (MP). Det är dags för allianspartierna att inse verkligheten.

Den röd-gröna majoriteten i regionstyrelsen beslöt på tisdagen att förorda en utbyggnad av E20 mellan Vårgårda och länsgränsen till Örebro län till 2+1-väg

- Men vi vill att vägen bör förberedas för utbyggnad till motorväg, säger Losman.

Plan till år 2021

En utredning om framtiden för E20 står klar om två veckor. Några dagar senare lämnar Trafikverket sitt förslag till infrastrukturinvesteringar åren 2014-2025 till regeringen.

I nuvarande plan till år 2021 finns ombyggnad av E20 genom Alingsås, utbyggnad till motorväg mellan Alingsås och Vårgårda samt utbyggnad av den sämsta sträckan förbi Hova till 2+1-väg.

För att få E20 utbyggd resterande sträckor är den de rödgröna partierna och därmed regionstyrelsen beredd att satsa ett betydande belopp.

Hur mycket vill varken Losman eller andra företrädare för de rödgröna partierna prata om.

Allianspartierna ser rött

Samtidigt vill regionstyrelsen få kommunerna längs vägen inklusive Göteborgs Stad att ställa upp med ett antal hundra miljoner kronor.

- Skall vi få hela E20 utbyggd krävs att vi satsar på 2-1-väg och att både regionen och kommunerna är med och finansierar utbyggnaden, säger Losman.

- Kräver vi motorvägsstandard får vi nöja oss med korta sträckor eller inget alls. Ställer vi inte upp med pengar kommer vi inte att nå ända fram, då har vi fortfarande flera delsträckor med trafikfarlig väg år 2025.

Den röd-gröna överenskommelsen får företrädarna får allianspartierna att se rött.

- Snudd på odemokratiskt, säger regionrådet Johnny Magnusson (M). Regionfullmäktige slog 2009 fast att E20 måste byggas ut till fyrfältsväg, nu försöker de röd-gröna partierna driva igenom en 2+1-väg.

Magnusson anser, liksom företrädare för övriga borgerliga partier, att ett beslut om 2+1-väg i regionfullmäktige blir ett uselt bud i kommande förhandlingar med regeringen.

- Det innebär att vi ger upp från början, att vi är nöjda med en 2-1-väg. Det blir nästintill omöjligt att få gehör för kravet på en fyrfältsväg.

- Det vore bättre att kräva att staten står för utbyggnaden till 2+1-väg så kan regionen bekosta ett fjärde körfält.

Magnusson beklagar att Socialdemokraterna offrar en ordentlig utbyggnad av E20 för att kunna fortsätta samarbetet med Miljöpartiet.

Mest läst