Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Black Friday på Allum.

Rean Black Friday inleder julhandeln

På fredag tjuvstartar julhandeln med rean Black Friday. I Sverige har den dock till största del blivit ett e-handelsfenomen.

I USA är Black Friday en gammal traditionell rea som inträffar på klämdagen efter Thanksgiving, och novembers lönehelg. Det var fredagen då handlarna skulle vända de röda siffrorna (förlust) till svarta (vinst) och det är numera en av de mest shoppingintensiva dagarna i USA.

– I och med att det är en klämdag har många historiskt sett varit ute och handlat. Då har det funnits ett tillfälle att ha kampanjer och att tjuvstarta julhandeln redan på novemberlönen. Det är att likna med vår mellandagsrea, där det är rea överallt. säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel.

2013 började fenomenet Black Friday att synas även i Sverige. Och utvecklingen tog snabbt fart. Fram för allt inom e-handeln.

– I Sverige har vi inte Thanksgiving-traditionen med en klämdag efteråt, så här har det främst blivit en e-handelsföreteelse, säger Jonas Arnberg.

På Cuponation, som arbetar med rabatter och erbjudande från butiker på nätet, har man samlat mycket information och kunskap om Black Friday under de senaste åren.

Lukas Ohlsson, pr-chef på Cuponation i Sverige, berättar att onlineförsäljningen ökade kraftigt förra året på Black Friday och att prognosen för årets rea är en ännu större ökning.

– Årets Black Friday kommer sannolikt att slå alla rekord jämfört med tidigare år, säger Lukas Ohlsson.

Han förklarar också vad han tror är orsaken till det växande intresset hos kunderna:

– Det är ett bekvämt sätt att handla. Man slipper stressa inför julen och får en extra readag, säger Lukas Ohlsson.

Men alla är inte lika positiva till konceptet. Jonas Arnberg på svensk handel tycker att det till viss del är en dålig idé. Han menar att utvecklingen med fler och fler dagar med kampanjpris riskerar att göra reapriser till ett normaltillstånd och att man visserligen kanske ökar försäljningen, men att vinsten blir lidande.

– Varför ska man sälja något på rea i november i stället för att sälja det till fullpris i december? Visst, man får igång försäljningen, men handlarna tjänar mindre med pengar, säger Jonas Arnberg.

Han tror att det är en av anledningarna till att Black Friday inte har kommit att bli jättestort bland de fysiska butikerna.

– Julhandeln är för många avgörande för att resultatet ska landa på plus. Att då börja rea ut det tidigare är inget man vill, säger Jonas Arnberg.

För näthandeln ser de till viss del annorlunda ut med konkurrens från internationella jättar som Amazon och Apple och detta kan sprida sig vidare till övrig handel.

– Växer det kraftigt på nätet är det väl inte orimligt att vi kommer att få se fler butiker som också följer efter, säger Jonas Arnberg.

På köpcentrumet Allum i Partille kommer man i år att ha Black Friday-rea för första gången. Cirka hälften av alla butikerna i Allum kommer att ha någon typ av Black Friday-erbjudande

– Vi har gjort olika typer av uppstartskampanjer för julen tidigare. I år tänkte vi att skulle göra någonting med Black Friday som har blivit allt större i Europa, men också i Sverige, säger Jörgen Törnqvist, marknadschef för Allum.

Han berättar också att de stora kedjorna redan börjat Black Friday-rea lite smått under de senaste två åren och att detta gjorde att de som köpcentrum ville vara med.

– Vi, som köpcentrum, har väldigt få kampanjdagar. Butikerna har en del olika kampanjer, men det styr inte vi över. Därför ville vi göra en Black Friday-kampanj under fredagen den 27 november i år.

Mest läst