Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rean är livsviktig för handeln

Det var trångt i centrala Göteborg i går, då mellandagsrean tog fart. Den liksom försäljningen på båda sidor om nyåret är mycket viktig, i synnerhet för kläd-, sko-, fritids- och elektronikhandeln.

Handelns utredningsinstitut (HUI Research) varnar. Efter krisen för hemelektronikbranschen kan krisen komma till sport- och fritidshandeln.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Naturligtvis finns det ännu inga siffror för hur jul- eller snarare decemberhandeln gått. HUI Research spådde redan i november att försäljningen under julmånaden 2012 skulle sätta nytt rekord. HUI:s prognos talar om en ökning med 1,5 procent jämfört med december 2011, vilket betyder en omsättning på 66 miljarder kronor.

Men butikerna har fått ökad konkurrens från näthandeln. Under det första halvåret steg näthandeln med drygt 13 procent, jämfört med motsvarande halvår i fjol – ”en ökningstakt som bedöms hålla i sig över jul”, enligt HUI:s experter.

Handeln påverkas självklart också av konjunkturen. Värst drabbas det som kallas sällanköpshandeln, det vill säga kläder, byggvaror, hemelektronik, skor, fritidsprodukter med mera. För den december som snart är slut förväntar sig handelns utredare en knapp ökning. Omsättningen för sällanköpshandeln hamnar på 38 miljarder kronor, enligt förhandsberäkningar.

För flera branscher är en hygglig decembermånad skillnaden mellan lönsamhet och ett dåligt år. Bokhandeln, försäljningen av hemelektronik och av leksaker närmast står och faller med en bra julförsäljning. Nästan en fjärdedel av alla leksaker köptes i fjol under december. Bokhandeln sålde ungefär 15 procent av sin omsättning då. Elektronikhandeln nästan lika mycket i fjol.

Just hemelektroniken har ett par tuffa år bakom sig. Visserligen har det kommit mängder av nya produkter inom i deras varuhus. Och branschen har också haft annan hjälp under 2000-talet. Hälften av de varor som utsetts till årets julklappar under de 13 decembermånaderna är just hemelektronikklappar. Men marginalerna är hårt ansträngda; överetableringar säger man i branschen. Under året som gått försvann två kedjor från marknaden. Både Onoff och Expert gick i konkurs.

Handelns utredningsinstitut räknar med att mat och sport blir december månads vinnare, när det är dags att räkna samman debet och kredit på måndag. När hushållen köper mindre sällanköpsvaror ”lyxar” vi ofta till matinköpen.

Och hälsotrenden verkar göra sport- och fritidsbranschen mera motståndskraftig mot konjunkturnedgångar. Men det har kommit nya aktörer inom sport- och fritidssektorn, som XXL Sport och Vildmark, Usport och Decathlon. Konkurrensen skärps när nya aktörer kommer in på marknaden, ”något som kommer att pressa branschens marginaler”, skriver HUI. Sport- och fritidsvaruhusen hotar bli nästa krisbransch inom handeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.