Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Rött säljer bättre än blod

    Namn på varumärken är viktigt för försäljningen men nu får även en mängd namn på mat ge vika för att produkterna ska sälja bättre. Den senaste i raden är blodapelsiner som nu säljs som röda apelsiner. "Fjantigt", tycker krögaren Leif Mannerström.

    Det är Coop som har gått i spetsen bland livsmedelskedjorna med att sälja de röda apelsinerna. Men namnbytet var inte livsmedelskedjans påhitt utan leverantörens, skriver Aftonbladet. Och enligt tidningen har det gett effekt. Röda apelsiner säljer bättre än blodapelsiner.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Språkvetaren Ylva Byrman tror att det har att göra med de känslomässiga associationer vi har till olika ord men hon tror också att namnbyten kan ha en negativ effekt.

    -Det kan nog skapa viss förvirring för den som letar efter blodapelsiner. Det leder till en kognitiv ansträngning att förstå att det nya namnet är samma vara som den man brukade köpa, säger hon.

    Om alla varor fick nya namn och plats i butiken så skulle mathandlandet definitivt bli mer komplicerat. Men att ge livsmedel nya namn i ett försök att förnya intresse för produkten är ändå inget nytt fenomen. Bland annat har senapskål, äggplanta och kesella fått ge vika för ruccola, aubergine och kvarg - samma produkt men med ett mer säljande namn. Men krögaren Leif Mannerström tycker att det går för långt.

    -Vad ska man kalla blodpudding för i så fall - rödblå pudding? Och leverpastej för brunpastej?