Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rödgrön bilfientlighet pågår i smyg

Parkeringsavgifterna har höjts ytterligare. Egentligen skulle ingen höjning göras alls enligt den rödgröna majoriteten som begärde bordläggning av frågan i maj förra året. En så kallad politisk bordläggning då frågan blev för jobbig att hantera, skriver Theo Papaioannou Vägvalet, ledamot i trafiknämnden.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Så har det gjorts igen. Parkeringsavgifterna har höjts ytterligare. Och det uppstår en hel del frågor kring hanteringen. Som ledamot i trafiknämnden ser jag helt klart brister i delegationsordningen för Trafikkontoret och det aktuella beslutet. Beslut om införandedatum borde ha behandlats av Trafiknämnden i höst men som många kanske märkte genomfördes höjningen i stället den nionde juli direkt av Trafikkontoret. Mitt i sommaren och utan någon direkt insyn i processen för medborgaren.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Politiska frågor som saknar fullt stöd och endast uppbärs av en svag majoritet borde inte falla under en diffus delegationsordning och drivas igenom på tjänstemannanivå. Medborgarens inflytande och transparens av besluten urholkas. Genom att göra så märks inte att det råder stor politisk oenighet i beslutet.

Rödgrön bilfientlighet

I debatten har det inte heller framgått ordentligt att det inte enbart var taxa A, kopplad till 30 minuters tidsbegränsning, som skulle höjas från 12 kronor till 20 kronor. Nej, även taxa 1 och 2 har höjts från 25 kronor till 30 kronor per timme.

Egentligen skulle ingen höjning göras alls enligt den rödgröna majoriteten som begärde bordläggning av frågan i maj förra året. En så kallad politisk bordläggning då frågan blev för jobbig att hantera. Då var den rödgröna majoriteten väldigt noga med att uttrycka, i både kommunfullmäktige och trafiknämnden, att ingen höjning av parkeringsavgifter skulle ske förrän trängselskattens effekter hade utvärderats efter dess införande. Men i stället har ärendet delats upp och i två olika steg där parkering har tidsbegränsats och avgifterna höjts innan trängselskatten.

Och förra året höjdes även parkeringsavgifterna för så kallad parkering på tomtmark, som exempelvis. Heden, men via Parkeringsbolaget AB utan kommunfullmäktiges insyn.

Hur många har egentligen förstått den rödgröna bilfientligheten som pågår i smyg?

Theo Papaioannou Vägvalet

ledamot i trafiknämnden