Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Räkna inte ut Saab

Det är många som i förtid räknat ut Saab. Vår uppfattning är att dessa kommer att få fel. Det finns ett antal omständigheter som gör att Saab även i framtiden kommer att vara ett attraktivt varumärke och bil, skriver Per Bränneby och Håkan Danielsson, Sveriges ingenjörer.

Vad är det då som gör det möjligt för Saab att återstarta genom en rekonstruktion?

Förklaringen måste sökas i historien, som också ger en aning om framtiden. Vi ingenjörer har den senaste tiden gått en mycket svår balansgång. Våra medlemmar har liksom andra anställda ställts utan lön vid upprepade tillfällen. Trots detta har vi vid lika många tillfällen avstått ifrån att slutföra processen med en konkurs. Bakom detta ligger en tro på den produkt vi tagit fram och som i många avseenden har särskilt goda tekniska egenskaper.

Skilsmässan från GM gav många av oss den nödvändiga framtidstron att slutföra flera av de framtidsinriktade utvecklingsprojekten. Vår lojalitet kan helt enkelt förklaras med att vi vill se den bilmodell vi lagt så mycket energi på också rullar ut på vägarna. Vi vill att de köregenskaper vi utvecklat ska få upplevas av kräsna konsumenter.

Förbisedda värden

Många är de som gjort analyser av Saab som företag. Vad dessa och andra som skildrat framtidsutsikterna förbiser är det faktum att GM behöll Saab under mer än 20 år – trots att företaget, som man beskriver det, nästan jämt gått med förlust. Vad man då ofta förbisett är de värden som Saab bidragit med till GM inom vitala utvecklingsområden under alla dessa år.

Saab är betydelsefullt för det samlade fordonsklustret i Sverige. Det framhålls av såväl underleverantörer som de tre andra stora fordonstillverkarna. Och fordonsindustrin är i sin tur viktig för Sverige. Dess betydelse är ungefär tio gånger så stort för Sverige i jämförelse med ett EU-genomsnitt. Vi har därför förvånats över hur lätt konsekvenserna om Saab skulle försvinna viftats bort.

Regeringens bristande engagemang

Den svenska regeringens engagemang har brustit och insatser kommit relativt sent. Låt oss bara erinra om att näringsministern i ett tidigt skede uttalade att vindkraft är ett alternativ till Saab. Detta var, minst sagt, ingen bra signal. Och strax före jul 2009 planerade man aktivt för en nedläggning i stället för att ta nödvändiga kontakter med den amerikanska regeringen.

Allt detta är tack och lov historia. Saabs viktigaste tillgång nu är en hängiven personal och ett produktsortiment som uppfattas som mycket modernt, tilltalande och attraktivt. Den tid som rekonstruktionen medger måste användas på ett mycket aktivt sätt så att produktion kan återupptas så snart det någonsin går. Kapital kommer nu att tillföras från kinesiska bilföretag.

Varför är kineser intresserade av att bli delägare i Saab? De ser helt enkelt det som vi på Saab också ser. Ett litet företag som med små medel kan ta fram konkurrenskraftiga bilar.

Effektivast i Europa

Under de senaste åren har vi tränats i att lösa våra uppgifter på alla avdelningar med ständigt minskande resurser. Vi har lärt oss vad som är absolut nödvändigt att ha kvar och vad vi kan rationalisera bort. Nu genomför vi en rekonstruktion där vi trimmar organisationen efter vunna erfarenheter. När våra nya delägare kommer in i företaget kommer vi inte bara att ha en av Europas effektivaste produktionsanläggningar, en innovativ teknisk utvecklingsavdelning, utan också en mycket konkurrenskraftig övrig administration.

Till detta krävs nu ett helhjärtat engagemang från myndigheter, politiska företrädare och andra intressenter för att vi ska lyckas. Vi har allt att vinna på att Sverige får behålla en stark fordonsindustri.

Per Bränneby

ordförande Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer Saab Automobile

Håkan Danielsson

före detta ordförande Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer Saab Automobile 1988 – 2010

Bild - 1
Per Bränneby
Bild - 3
Mest läst