Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Rädsla i företag

Många Göteborgsföretag har anställda som är rädda att göra fel, säger Ulrika Good, som ser byråer i världsklass i Göteborgs reklamvärld.

Den göteborgska reklamvärlden är förvirrad. Konjunkturen har svårt att bestämma sig, signalerna spretar och uppdragsgivare vacklar. Men Ulrika Good, med 25 års erfarenhet av branschen, pekar också på stor kreativitet och en kompetens i världsklass.

– Vi har flera byråer som utmärker sig internationellt, det borde näringslivet ta vara på, säger hon.

Ulrika Good är uppvuxen i Göteborgs reklamvärld. Efter åtskilliga prao-perioder och lov på pappans reklambyrå bestämde hon sig som 15-åring att bli copywriter och har sedan dess arbetat bland annat som frilans, på nuvarande Valentin & Byhr och på Goss. I augusti börjar hon nytt jobb på amerikanska gigantbyrån CP+B:s göteborgskontor.

Hur står det till med reklambranschen i Göteborg just nu?

– Den är lite förvirrad och undrar vad som egentligen händer. Det finns inget säkert tecken på högkonjunktur, ekonomin verkar befinna sig i något slags limbo. Vissa branscher går jättebra medan andra, som klädbranschen, går dåligt. Det är bättre än för ett år sedan men det är fortfarande svårt att säga säkert åt vilket håll det är på väg, säger Ulrika Good.

De senaste årens ansträngda läge, med minskade reklambudgetar och hårdare konkurrens har också gjort att reklambyråerna ser sig om efter nya arbetsuppgifter, nya områden att expandera på.

– Gränsen mellan pr-byråer och reklambyråer suddas ut, byråerna tar på sig fler discipliner och det är inte helt självklart att man alltid är lika bra på allting.

Vad utmärker reklamlivet i Göteborg?

– Just nu har vi tre byråer som faktiskt utmärker sig internationellt – Forsman & Bodenfors, Goss och CP+B. Jag hoppas att näringslivet inser vilken konkurrensfördel det ger. Det kanske känns som ett säkert kort att välja någon av de stora Stockholmsbyråerna, men det finns en kompetens i världsklass även här på hemmaplan.

Finns det någon skillnad i attityd eller inriktning på reklambranschen i Göteborg, jämfört med den i Stockholm?

– Spetsigt kan man säga att det är mer yta och mindre innehåll i Stockholm. Nidbilden av reklamfolk, att de är kaxiga, glammiga personer som inte är så sympatiska, är enklare att hitta exempel på i Stockholm. Det är också mer pengar där, det finns flera jättestora, tjusiga byråer – uppdrag som skulle vara drömjobb i Göteborg kan ligga på ganska perifera ställen där.

Som erfaren copywriter har Ulrika Good även fått insyn i livet i andra branscher – och bland annat reagerat på den utspridda osäkerheten ute i kontorslandskapen.

– Många Göteborgsföretag har anställda som drivs mer av rädsla att göra fel än av glädjen att skapa något bra. Om näringslivet ska lyckas bättre i framtiden behöver det klimatet ändras. Jag har också reflekterat över synen på kreativt tänkande som något slags grädde på moset, något extra man kan kosta på sig när det går bra. När ekonomin går sämre är det däremot ett fyrkantigt tänkande kring ordning och reda som gäller igen. Det vore spännande om det kreativa tänkandet även kunde användas i krissituationer.

Vad i karriären är du mest stolt över?

– Att jag var med och vann ett guldägg, mot många odds. För det första var uppdraget att göra något så osexigt som en strategiimplementering för personalen på Glitter och för det andra var jag över 40 år och hade inga balla priser eller jobb på heta byråer bakom mig. Jag tycker det visar att man inte behöver ha slagit igenom som tjugofemåring för att åstadkomma ett guldägg.

I våras sade Ulrika Good upp sig från Goss. Att både arbeta och leva tillsammans med maken Johan Good blev för intensivt och de båda bestämde sig för att börja arbeta på olika håll. Sedan april har hon därför haft en paus från arbetslivet, en slags semester som tar slut först när hon går in på CP+B i slutet av augusti.

Vad har du gjort under din ledighet?

– Jag har ordnat en student för min dotter, målat och fixat hemma, oljat altanen och utemöblerna och tagit några extra löprundor. Det låter inte som så mycket men det har varit skönt att ta det lugn och göra saker långsamt, utan stress. Jag har dessutom blivit trevligare, bråkar inte lika mycket med min familj.

Du driver också en blogg och är väldigt aktiv på twitter, varför är sociala medier viktigt?

– På flera sätt är det som att en ny dimension har öppnat sig! Jag möter skrämmande ofta höga beslutsfattare som säger att varför ska jag läsa om när någon går på toaletten eller varför ska jag skriva om vad jag åt till middag – de har helt missat att det är kommunikationen, konversationsmöjligheterna som är det viktiga. Deras kunder är ju redan därute och pratar om dem och om företaget, antingen de vill eller inte.

Den göteborgska reklambranschen består bland annat av byråer som Forsman & Bodenfors, Valentin & Byhr, Goss, CP+B och SCP Göteborg. 2009 hade de fem största byråerna i Göteborg samlade intäkter på cirka 380 miljoner kronor. Forsman & Bodenfors och Valentin & Byhr var då de enda Göteborgsbyråerna som tog sig in på listan över Sveriges tio största reklambyråer.

Källa: Sveriges

Kommunikationsbyråer

Mest läst