Lärarna Lars Sebelius, Eva Finn-Andersson, Anneli Wahlström, Camilla Fredholm och Katarina Krokström vill att Åbyskolan, med barn och ungdomar i årskurs tre till nio, ska vara en trygg plats för eleverna.
Lärarna Lars Sebelius, Eva Finn-Andersson, Anneli Wahlström, Camilla Fredholm och Katarina Krokström vill att Åbyskolan, med barn och ungdomar i årskurs tre till nio, ska vara en trygg plats för eleverna.

Så får Åbyskolans elever stöd

ANNONS
|

– Vi har den lilla skolans fördelar. Ingen är anonym utan vi ser alla elever och jobbar väldigt nära dem. Vi stöttar dem när det behövs och har tät kontakt med hemmen, säger Anneli Wahlström, som undervisar senare åldrar i matte.

I går berättade GP om Skolinspektionens kritik mot att eleverna vid Mölndals kommunala skolor inte ges lika förutsättningar att nå upp till kunskapskraven. På Åbyskolan, som har drygt 200 elever, är det en större andel som går ut nian utan betyg i alla ämnen jämfört med på de andra skolorna. Men de lärare GP träffar berättar att mycket görs för att förändra den statistiken.

ANNONS

– Vad kan jag göra för den här eleven? Hur kan vi hjälpa honom/henne? Man nästan slår knut på sig själv för det,säger Eva Finn-Andersson, lärare i matte och NO.

Två dagar i veckan får de elever som vill läxhjälp. Och personal från Astrazeneca kommer regelbundet till skolan för att ge mattestöd. Det sker genom det så kallade Mentorsprogrammet som finns på ett flertal skolor i Göteborgsområdet och syftar till personlig utveckling och integration.

Dessutom finns ett kamratstödjarteam anställt på skolanoch fem gånger per år anordnas temadagar om EQ (emotionell intelligens).

– Då fokuserar vi på andra mål i läroplanen. Mår du inte bra kan du inte lära dig saker, säger språkläraren Katarina Krokström.

Dagarna kan handla om exempelvis stress, den egna personen, olikheter och globala frågor.

– På så sätt förstår eleverna att skolan även bryr sig om vilka de är. All kunskap bygger på relationer, säger Lars Sebelius, speciallärare.

Den mångkulturella skolan, med bland annat fotbollsprofil, har en åldersöverskridande svenska som andraspråk-grupp för elever som nyligen kommit till Sverige. I nuläget är den cirka tio personer stor och fungerar som en underlättande sluss in i undervisningen.

Att ge skolor med större behov större resurser, som förvaltningschefen föreslagit, tror lärarna är en god idé.

ANNONS

– Det skulle vara bra att ha riktade pengar, det är orättvist som det är nu, säger hem- och konsumentkunskapsläraren Camilla Fredholm

– Jag är för det. Om man ska följa skollagen ska man inte ha lika skolpeng. Men det är en svår fråga som man måste utreda, säger Lars Sebelius.

ANNONS