Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

pulssy22ba8e.jpg

Pulsklocka - test

2010. Lyssna till ditt hjärta och låt pulsen ligga till grund för din träning. GP har låtit Smartson utvärdera åtta avancerade pulsklockor.

Efter sommarens lediga dagar är det många som vill komma igång med träningen. Ett bra hjälpmedel är pulsklockan som kan sporra dig att nå dina mål. Dagens pulsklockor rymmer allt fler funktioner, allt från individuell träningsplanering till gps och mätning av lufttryck. Vi har testat några av de mer avancerade modellerna som kan föra över träningsresultaten till din dator.

Hallå där, Linn Björklund, utbildad hälso­utvecklare och redaktör på Smartson, hur fungerar pulsträning i praktiken?
– Pulsträning bygger på att du tränar utifrån din nuvarande konditionsnivå. Det är lättare att anpassa träningen och sätta upp individuella mål. Till exempel kan du öka fettförbränningen om du tränar med en ansträngning motsvarande 60 procent av din maxpuls, medan 80 procent av maxpulsen förbättrar konditionen.

Finns det några fördelar respektive nackdelar med att träna med en pulsklocka?
– Pulsklockan kan på många sätt underlätta träningen, till exempel genom att vecko­planera och hålla ordning på resultaten. Den kan också ha praktiska fördelar som inbyggd gps och avståndsmätare. Personligen tycker jag att motivationen ökar med en pulsklocka. Det är ju spännande att se hur hjärtat blir starkare och pulsen sjunker i takt med träningen. En annan fördel är att vilopulsen skvallrar om du är på väg att bli sjuk.

En nackdel kan vara att det upplevs krångligt att komma igång med pulsträning och att lära sig klockans funktioner, det kan ha motsatt effekt för motivationen. Det viktigaste är trots allt inte hur du tränar utan att du tränar.

Vilka träningsformer passar det att använda pulsklocka till?
– Pulsklockor passar till alla typer av konditionsträning där stora muskelgrupper aktiveras, då blir kravet på syre större och hjärtmuskeln får träna ordentligt. Vilken träningsform som passar bäst får konditionsnivå och intresse avgöra. Promenader, löpning, cykling, simning, rodd, gympa eller längdskidåkning är några exempel.

Du har testat lite mer avancerade modeller, vilken funktionalitet får man i prisklassen?
– På alla testade modeller kan du föra över träningsresultaten till dator vilket gör det både mer lättöverskådligt och spar på klockans lagringsutrymme. Majoriteten har också konditionstest och förinställda träningsprogram som är anpassade efter testresultatet. Överlag är kvaliteten på klockorna hög och alla tål vatten. Vill du bara mäta pulsen under löparrundan finns det enklare och billigare modeller.

Måste man kunna ladda in resultaten i en dator för att komma framåt i träningen?
– För att lyckas med pulsträningen behövs egentligen bara att du kan mäta pulsen men att kunna föra över resultaten är både praktiskt och göra träningen roligare. Du får en bra träningsöversikt över tid och många tycker det är kul att kunna dela sina resultat med andra via internet.
Test: Linn Björklund/Smartson
Text: Karl Händel/Smartson

Välj en modell som har de funktioner du behöver för att nå dina mål.

Prova så att klocka och pulsband är bekväma att bära.

Att menyer eller bruksanvisning finns på svenska.

Kontrollera att displayen är tydlig.

Det är en fördel att kunna byta batteri själv.

Mest läst