Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Protester mot höjda båtplatsavgifter

De cirka 7 000 båtägare som hyr kommunala båtplatser av Grefab protesterar mot förslaget till kraftigt höjda båtplatsavgifter. Avgiftshöjningarna har ännu inte behandlats politiskt.

Representanter för båtägarna och fastighetskontoret möttes på tisdagen när media kallats till informationsträff.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är fastighetskontoret i Göteborg som vill skriva om alla arrenden för båtplatserna och kontoret hävdar att arrendeavgifterna är extra billiga och många avtal mycket gamla.

Kontoret förhandlar med kommunägda båthamnsbolaget Grefab om nya arrendeavtal och hävdar att deras förslag inte innebär mer än 1 500 kronor per båtägare samt att höjningen fördelas på fem år. För själva båtplatsen vill fastighetskontoret ta ut 500 kronor per båtplats oavsett storlek för vattenområdet och sedan tillkommer andra avgifter:

- Det har talats om höjningar på 5000 kronor per båtägare men det är felaktigt. Vi har inga sådana planer. Sedan vet vi inte vad Grefab skall tar ut totalt efter våra höjningsförslag.

Protesterna mot höjda hamnavgifter är omfattande och i dagarna har sju hamnföreningar gemensamt lämnat ett öppet brev till politikerna mot avgiftshöjningar.

Omskrivna och höjda arrenden väntas ge kommunen höjda intäkter på cirka 10 miljoner:

- Vi har efter förhandlingar med Grefab, som ännu inte är avslutade, sänkt våra ursprungliga arrendehöjningar så att totalsumman blir tio miljoner kronor i stället för 13,6 , säger Mariette Hilmersson på fastighetskontoret. VI är överens med Grefab om modellen att betalt per båtplats och för marken, men däremot är vi inte överens om höjningarna av båtplatsavgifterna.

Båtägarna i Grefabs hamnar är av en annan uppfattning.

- Vi kommer att drabbas av kraftiga höjningar. Risken fins att många kan tvingas lämna sina platser och sälja båten, säger Ove Andersson, ordförande i Båtföreningen i Fiskebäck. VI får rejäla höjningar som faktiskt är cirka 700 procent med allt inräknat, alltså då också avgifter för uppställningsytor och service.

- Vi finner det ytterligt anmärkningsvärt att politikerna inte vill fatta några beslut om det här. Detta kan inte vara en fråga för fastighetskontorets tjänstemän, menar Kjell Arvidsson en av talesmännen för båtägarna i de sju hamnföreningarna.

Mariette Hilmersson säger att med höjda och omskrivna arrendeavtal blir det en rättvis prissättning på alla båthamnar i Göteborg som Grefab driver. Hon medger dock frågan kan komma att avgöras i arrendenämnden - även om det är ovanligt att denna typ av ärenden hamnar där.

Bild - 1
Mest läst