Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Karin Björklind, trafikanalytiker på Göteborgs trafikkontor. Bild: Bild: Kent Hallgren

Prognoserna slår in – biltrafiken minskar

Göteborg Prognoserna stämmer förvånansvärt bra. Trafiken i Göteborg minskar med 20-25 procent med trängselskatt jämfört med mellandagstrafiken de senaste åren.

I onsdags, första dagen med trängselskatt, passerade 377 400 fordon de 36 betalstationerna i Göteborg under trängselskattetid, från 06:00 på morgonen till 18:30 på kvällen

Det är 22 procent färre än motsvarande dagar de senaste åren.

- Minskningen var ungefär lika stor under torsdagen och fredagsförmiddagen, säger Karin Björklind, trafikanalytiker på trafikkontoret i Göteborg.

Trafiken över Älvsborgsbron och i Tingstadstunneln minskade med 24 procent under de hårdast belastade morgontimmarna 2 januari och med 20-23 procent under de 12,5 timmar trängselskatten togs ut.

Trafiken på Göta älvbron minskade betydligt mindre, med nio procent, men biltrafiken är även normalt ganska gles på morgonen på bron. 70 procent av antalet personer som åker över Göta älvbron åker med buss eller spårvagn.

- Det skall bli intressant att se om minskningarna ligger på samma nivå även nästa vecka när vi återvänder till skolor och arbetsplatser, säger Ulla-Stina Ingemarsson, trafikanalytiker på Trafikverket.

Prognosen är en minskning med 15-20 procent vid betalstationerna, en minskning med 10-15 procent i innerstan och en minskning med 5-15 procent på de stora infartslederna.

Trafikkontoret och Trafikverket räknar med ökad trafik på Hisingsleden, Tuvevägen, Lillhagsvägen, Gamla Böneredsvägen och Lerbäcksvägen på Hisingen, på Söderleden och på Landvettervägen och Nya Öjersjövägen mellan Partille och Landvetter.

Trafiken på de smala och krokiga vägarna mellan Klareberg och Lillhagen, Gamla Böneredsvägen och Lerbäcksvägen, har ökat med 50 procent sedan trängselskatten infördes.

- Det är ungefär vad vi räknade med, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret. Men blir ökningen större måste vi överväga trafikdämpande åtgärder

Det kan vara sänkta hastighetsgränser, avsmalningar och vägbulor.

Mest läst