Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Karin Björklind, trafikanalytiker på Göteborgs trafikkontor.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Prognoserna slår in – biltrafiken minskar

Prognoserna stämmer förvånansvärt bra. Trafiken i Göteborg minskar med 20-25 procent med trängselskatt jämfört med mellandagstrafiken de senaste åren.

I onsdags, första dagen med trängselskatt, passerade 377 400 fordon de 36 betalstationerna i Göteborg under trängselskattetid, från 06:00 på morgonen till 18:30 på kvällen

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är 22 procent färre än motsvarande dagar de senaste åren.

- Minskningen var ungefär lika stor under torsdagen och fredagsförmiddagen, säger Karin Björklind, trafikanalytiker på trafikkontoret i Göteborg.

Trafiken över Älvsborgsbron och i Tingstadstunneln minskade med 24 procent under de hårdast belastade morgontimmarna 2 januari och med 20-23 procent under de 12,5 timmar trängselskatten togs ut.

Trafiken på Göta älvbron minskade betydligt mindre, med nio procent, men biltrafiken är även normalt ganska gles på morgonen på bron. 70 procent av antalet personer som åker över Göta älvbron åker med buss eller spårvagn.

- Det skall bli intressant att se om minskningarna ligger på samma nivå även nästa vecka när vi återvänder till skolor och arbetsplatser, säger Ulla-Stina Ingemarsson, trafikanalytiker på Trafikverket.

Prognosen är en minskning med 15-20 procent vid betalstationerna, en minskning med 10-15 procent i innerstan och en minskning med 5-15 procent på de stora infartslederna.

Trafikkontoret och Trafikverket räknar med ökad trafik på Hisingsleden, Tuvevägen, Lillhagsvägen, Gamla Böneredsvägen och Lerbäcksvägen på Hisingen, på Söderleden och på Landvettervägen och Nya Öjersjövägen mellan Partille och Landvetter.

Trafiken på de smala och krokiga vägarna mellan Klareberg och Lillhagen, Gamla Böneredsvägen och Lerbäcksvägen, har ökat med 50 procent sedan trängselskatten infördes.

- Det är ungefär vad vi räknade med, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret. Men blir ökningen större måste vi överväga trafikdämpande åtgärder

Det kan vara sänkta hastighetsgränser, avsmalningar och vägbulor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.