Professor i sjörätt: Israel gör fel

ANNONS
|

På internationellt vatten får man inte ge sig på andra fartyg överhuvudtaget. Sjörättsprofessor Hugo Tiberg är entydig på den punkten. Även på israeliskt vatten har fartyg rätt till "oskadlig genomfart". Där kan israeliska myndigheter på sin höjd genomföra kontroller, det vill säga stoppa och gå ombord på övriga fartyg för att säkra att genomfarten verkligen är oskadlig, till exempel att det inte finns vapen ombord.

- Men de får inte skjuta någon.

Den exakta positionen där bordningen gjordes är ännu inte känd. Det automatiska identifikationssystemet som numera de flesta fartyg i handelsflottan är utrustade med har slagits av för de båtar som ingick i konvojen. Enligt den karta som finns på nätet: www.marinetraffic.com/ais/se är havet utanför Gaza helt tomt.

ANNONS

Enligt de samtal som nådde den svenska organisationen för Ship to Gaza innan AIS-systemet stängdes av skall dock bordningen ha skett på internationellt vatten 65 kilometer utanför Gazas kust, det vill säga tre gånger längre ut än Israels territorialvatten sträcker sig.

- Där får inte Israel heller upprätthålla en blockad, säger Tiberg. För det krävs stöd från FN, så som skedde i samband med blockaden mot Sydafrika. Något sådant stöd finns inte.

- Om israelerna påstår att bordandet har skett utan att vara godkänt av regeringen så är det inte heller en godtagbar ursäkt.

Och så gör professorn en ojuridisk, rent personlig reflexion:

- Det är obegripligt att Israel gör så här. Katastrofalt. De förlorar alla sina återstående vänner.

ANNONS