Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Privatleasing hett alternativ för bilsugna

Det finns många sätt att finansiera sin bil. Men en sak står klart – den metod som växer snabbast är privatleasing.

Testa dig: Hur är det bäst att finansiera bilen?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

2009 privatleasades 3 140 bilar i Sverige, enligt statistik från MRF/Vroom. Förra året valde mer än 16 000 personer att privatleasa. I dag utgör privatleasingen mer än 15 procent av privatmarknaden, jämfört med 3,3 procent 2009.

– Att privatleasa innebär att man hyr sin bil istället för att finansiera den. Jag tror att konsumenten uppskattar smidigheten, vi har vant oss vid fasta kostnader. Vi har ett telefonabonnemang där vi för en fast summa får ringa hur mycket vi vill, precis som vi kan lyssna på hur mycket musik vi vill för en fast peng i Spotify. Jag tror många vill ha en liknande lösning för sin bil, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund, MRF

Reklamkampanjerna för privatleasing är många och intensiva, och flera biltillverkare verkar tävla om vem som kan erbjuda den lägsta månadskostnaden. I dag kan man som privatperson leasa de minsta bilarna för under 2 000 kronor i månaden – inklusive service och försäkring.

Det finns dock en baksida med allt, och så klart finns det några viktiga saker att tänka på för den som vill privatleasa. I leasingavtalet står alltid ett maximalt antal mil som bilen får gå på tre år, och den som åker längre än så får räkna med att betala dyrt för övermilen.

Dessutom får bilen inte utsättas för ”onormalt slitage”. Det kan till exempel handla om att man rökt i bilen eller repat en dörr, men också saker som befinner sig i gränslandet: är ett stenskott onormalt slitage eller är det något man får räkna med på tre år?

– Det finns en osäkerhet på delar av marknaden kring onormalt slitage, där finns inte några tydliga bestämmelser, säger Johan Holmqvist.

– Därför jobbar vi på MRF på en gemensam branschstandard för att underlätta för både företag och konsument. Men oavsett vilket, så är det väldigt viktigt att man är noga med att läsa avtalen innan man tecknar privatleasing.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.