Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Prata rätt och få lyft i karriären

    Den som kan prata för sig kommer ofta långt i arbetslivet. Logonomen Annelie Daun Bladh förklarar hur man går till väga.

    Det är inte bara viktigt vad du säger, utan också hur du säger det. Att prata på rätt sätt är A och O för den som vill nå ut på rätt sätt och det är där Annelie Daun Bladh kommer in i bilden.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Vad gör en logonom?

    – Jag hjälper människor att bli medvetna om hur de använder röst, tal och kroppsspråk. Jag visar hur man kan få folk att lyssna bättre genom att prata på ett specifikt sätt. Jag jobbar också med förebyggande röstvård och lär ut metoder som gör att man inte tröttar ut sin röst.

    Varför är det här viktigt?

    – Kommunikation är en hel vetenskap. Det är grunden till nästan allt och det har blivit viktigare att kunna prata för sig i arbetslivet. Det gäller egentligen alla yrkesgrupper. En person kan vara hur kompetent som helst och ha massor av bra idéer, men det hjälper ju inte om man inte lyckas göra sig förstådd. Överlag har logonomer blivit allt mer efterfrågade de senaste åren. Fler har insett att man kan vinna mycket genom att förändra och utveckla sättet man kommunicerar på.

    Hur då?

    – Somliga får hela tiden höra att de låter arga, trots att de inte är arga. De pratar helt enkelt på ett sätt som tolkas som argt och vill ha hjälp med att göra något åt det. Sedan finns det motsatsen också. Människor som har ett väldigt mjukt sätt att prata och vill hitta metoder att skaffa mer pondus. En nybliven chef, till exempel. Allt det här går att jobba med.

    Kan det vara känsligt att kritisera någon för sättet han eller hon pratar?

    – Det gör jag aldrig. De flesta söker upp mig för att få hjälp med något specifikt. Att sluta prata så fort, till exempel. Men det gäller att gå lite försiktigt fram. Vissa saker är lätta att ändra på, andra får man kämpa med. De som kommer till mig måste vara lite envisa och ha tålamod att jobba med sig själva. Det blir ofta en slags personlig resa. Rösten är väldigt tätt sammankopplad med personligheten. Med rösten förändras också hållning och kroppsspråk. Jag brukar spela in längs vägen och sedan spela upp ljudet på sista mötet. Det är väldigt roligt att se hur glada de blir när de hör hur mycket säkrare de blivit sedan de utvecklat det där som de sökte hjälp för.

    Vad har du för bakgrund?

    – Jag är sångpedagog i botten och valde sedan att vidareutbilda mig till logonom. Det är ett väldigt spännande yrke, men än så länge ganska ovanligt.

    Hur många vet vad en logonom gör?

    – Nästan ingen. Det utbildas bara mellan tre och sex logonomer per år i Sverige. De flesta förväxlar oss med logopeder, men logopeder jobbar medicinskt. De hjälper till om man har knutor på stämbanden eller om man fått problem med talet efter en stroke. Att jobba som logonom handlar mer om att optimera sättet människor kommunicerar. Vi hjälper både chefer och anställda. En del håller ofta föredrag och presentationer. Där finns det också mycket att jobba med. Både när det gäller sättet man pratar, men också hur man använder sitt kroppsspråk.

    Kan man lära sig att tycka om att hålla föredrag, trots att man tycker att det är obehagligt?

    – Det kan man. Jag har själv fått blackout när jag hållit presentationer. Jag vet hur hemskt det kan vara. Det viktigaste är att inte dröja för länge med att ge det ett nytt försök. Annars kan man bli rädd. Man ska också se till att vara ordentligt förberedd. Då blir det lite enklare att släppa tankarna på sig själv och flytta fokus till åhörarna. En del andas fel och upplever att luften tar slut mitt i föredraget, det kan man också öva upp. De flesta tycker att det blir ganska roligt att hålla tal och föredrag efter ett tag.

    Kan man vinna förtroende hos en chef i samband med ett lönesamtal om man pratar på ett speciellt sätt?

    – Ja, absolut. Att prata i ett lite lägre och avspänt tonläge ger ofta ett stabilt intryck. Man kan artikulera lite mer än vanligt. Att pausa ibland är också bra, då ger man chefen en chans att ta in det man precis sagt. Ska man gå in på detaljnivå kan man tänka på satsmelodin och fraslyften. Man ska alltså inte prata med exakt samma tonläge hela tiden. Då blir man mer intressant att lyssna på.

    Man kan alltså förbättra sina karriärutsikter genom att förändra sättet man pratar på?

    – Man behöver inte nödvändigtvis förändra sig, men man ska vara medveten om det inte bara handlar om att säga rätt saker. Det handlar lika mycket om hur man säger det.

     

     

    FAKTA: Annelie Daun Bladh

    Gör: Arbetar som logonom i Göteborg. Hjälper ofta lärare, präster, säljare och andra som är beroende av att bli lyssnade på.

    Bor: Kinna.

    Ålder: 57 år.

    Familj: Make och tre vuxna söner.

    Intressen: Kultur, dans och att sjunga i kör. Sommartid spelar hon gärna golf och vintertid åker hon gärna skidor.

    Gillar: Snygga tangoskor.

    Ogillar: Teknikkrångel.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.