Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Positivt för e-handeln

E-handeln fortsätter att växa. Att allt fler välkända varumärken lanserar e-butiker ger handeln en extra skjuts.

Under andra kvartalet i år ökade e-handeln med 13 procent, jämfört med samma period förra året, enligt Postens e-barometer. Näthandeln utgör i dag fem procent av hela detaljhandeln.

-Vi märker att fler och fler äldre, som inte är uppvuxna med nätet, har börjat lita på näthandeln mer än tidigare, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Hemelektronik är fortfarande den största varugruppen, följd av kläder och skor. Sport och fritid är den kategori som växer mest.

En annan kategori som ökat det senaste året är leksaker. När stora aktörer tog steget fick det fart på resten av branschen, enligt Arne Andersson.

-De som hade fysiska butiker var tidigare ganska kallsinniga till nätet. Lego är ett företag som säljer mycket på nätet, vilket sänder en signal till andra att det fungerar, säger han.

Inom detaljhandeln håller flera klädkedjor som inte haft e-butiker tidigare, på att starta.

-Då kommer handeln ta ett nytt skutt, eftersom vi gärna handlar av kända varumärken, säger Arne Andersson.

Ännu har få köpare handlat med hjälp av sin mobiltelefon, men de inköpen spås öka när sajterna anpassas bättre till mobilen.

Mest läst