Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Richard Mentzer, Camilla Hedberg och Pernilla Joselid är lärare på Älvsåkersskolan. De blir arga när politiker skyller bristerna i skolan på dåligt ledarskap.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Politikerutspel väcker känslor

Politikerutspelet om brister i skolan väckte inte bara föräldrarnas ilska. På Älvsåkersskolan kokar det i lärarleden.

– Det är ett hån mot elever, lärare och föräldrar när de framställer det som att den största orsaken till problemen beror på ledarskapet. De gör det väldigt lätt för sig när de säger så, som om de med gott samvete kan fortsätta skära i budgeten, säger läraren Pernilla Joselid.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I måndags berättade föräldrarepresentanter i Kungsbacka inför en sal full av politiker om brister i skolan. Vittnesmålen handlade bland annat om stora grupper, mobbning och färre elever som klarar målen i alla kärnämnen.

Lisa Andersson (M), kommunstyrelseledamot med fyra år bakom sig som vice ordförande i nämnden för förskola och grundskola sa:

– Det är mycket en ledarskapsfråga och vilken typ av klass man har. Det är ju konstigt att vissa skolor lyckas bättre än andra år efter år.

Uttalandet väckte stor irritation även hos lärare. Älvsåkersskolan i Anneberg har på kort tid tvingats dra ner på fem heltidstjänster. Större grupper och mer undervisningstid är några följder. Samtidigt ska läroplanen och kursplaner följas och varje elev ska bli sedd utifrån sina individuella behov.

Vid ett tillfälle kastade några elever upp saxar i taket när de vistades ensamma under en lektionstimme.

– Man ska absolut inte bortse från vikten av ett gott ledarskap. Men saxincidenten hade aldrig hänt med en lärarledd undervisning, anser läraren Camilla Hedberg.

Lärarna är dock övertygande om att en lyckad framtid är en budgetfråga som inte gynnas av en minskad elevpeng – som redan ligger 6 000 kronor under riksgenomsnittet. Samtidigt finns utrymme för självkritik.

– Vi är i allmänhet dåliga på att tala om vad det innebär att vara lärare och vad vi faktiskt gör. Det måste vi bli bättre på, säger Pernilla Joselid.

Lisa Andersson tycker fortfarande att det är märkligt att vissa skolor klarar ekonomin och verksamheten bättre år efter år.

– Det kan givetvis bero på flera saker, inte bara ledarskapet. Det kan vara pedagogerna, klasstorleken, strukturen och resurser. Vi får sätta oss ner och ta reda på det nu, säger hon.