Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

norra länken
- Jag ser en stor kommunal investering framför mig, säger oppositionsrådet Daniel Filipsson (M) i Alingsås.

Politiker vill skynda på stora västsvenska vägbygget

200-miljonersprojektet Norra länken ska både få Alingsås näringsliv att blomstra och minska biltrafiken i innerstan. Nu vill stadens ledande politiker se spaden i marken redan om ett par år.

Kommunstyrelsens arbetsutskott har redan gett grönt ljus för att skynda på vägprojektet Norra länken. Tanken är nu att startskottet ska gå 2019-2020 i stället för 2022 som man tidigare skissat på.

Projektet beräknas kosta 200 miljoner kronor. Mannen bakom förslaget, oppositionsrådet Daniel Filipsson (M), ser nu fram emot vårens diskussioner med Trafikverket i frågan.

– Det blir en förhandling med Trafikverket när det gäller finansieringen. Men jag ser en stor kommunal investering framför mig, säger han.

Oppositionsrådet känner sig övertygad om att Alingsåsborna får tillbaka pengarna i andra ändar. Norra länken är tänkt att förbinda E20 med Vänersborgsvägen nordost om innerstan, något som tros kraftigt minska antalet bilar som behöver köra in i centrum.

Det bäddar både för en bättre miljö i de centrala delarna och en möjlighet att bygga nya industriområden nordost om stan, tror Daniel Filipsson.

– Förstudien visade att trafiken i innerstan kan minska med mellan 5 000 och 6 000 bilar per dygn, säger han.

– Sedan är det ju också så att vi har ett expanderande näringsliv. I den norra delen har vi många tänkta industriområden. Utan Norra länken blir det svårare att göra dem tillräckligt attraktiva.

När Norra länken tidigare har diskuterats har det rests en del invändningar. Inte minst från de föreningar som använder sig av Alingsås flygfält, beläget precis i det område där Norra länken ska dras.

– Allt beror på vilken vägdragning man väljer. Vi hoppas att vi ska kunna vara kvar. Annars är det risk för att föreningarna får lägga ner, säger Björn Regnström, ordförande för Göteborgs segelflygklubb.

Kommunstyrelsen tar upp frågan om Norra länken vid sitt möte i nästa vecka.

Ån kan bli en utmaning

Trafikverkets förstudie 2012 visade att en ny väg mellan Vänersborgsvägen och E20, nordost om centrala Alingsås, skulle kunna avlasta dagens vägnät mycket påtagligt.

Bilister som färdas i nord-sydlig riktning, utan att vilja stanna i Alingsås, skulle inte behöva välja vägen genom centrum. Likaså skulle tung trafik kunna hänvisas till den nya Norra länken.

Vägen beräknas preliminärt vara en 80-väg och ansluta till E20 vid det planerade Bälingemotet.

I förstudien pekas Säveån ut som en utmaning för projektet. Norra länken måste dras över ån, vilket kan påverka naturvärdena.

Mest läst