Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Politiker frågande till Wannholts utspel

Kostnaderna för Västlänken har nu ökat med 7 miljarder kronor enligt Martin Wannholt. De ledande politikerna i staden ställer sig frågande.

Inför valet i höstas skrev kommunalrådet Martin Wannholt att kostnaderna för Västlänken ökat med 5 miljarder kronor, från de 20 miljarder kronor i 2009 års penningvärde som projektet är budgeterat till.

Trafikverket som är ansvarigt för projektet har sedan dess vid ett flertal tillfällen tillbakavisat hans uppgifter och sagt att tunnelbygget håller budget.

I en ny debattartikel i Göteborgs-Posten skriver nu Wannholt att kostnaderna ökat med ytterligare 2 miljarder kronor – bland annat på grund av kommunala ersättningsanspråk, ledningsomläggningar, personalkostnader och fyrspåren.

Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) vill inte kommentera de nya uppgifterna.

"Förra gången Wannholt använde siffror var de inte säkerställda på något sätt utan mycket grova antaganden. Innan jag kommenterar detta vill jag få fakta av tjänstemännen", skriver han i ett sms.

Även trafiknämndens andre vice ordförande Axel Josefson (M) är frågande inför de nya uppgifterna.

- Vad är det för kostnader han sett? Det behöver han specificera, säger Axel Josefson.

Josefson säger att det i samband med bygget av Västlänken finns kostnader som är kopplade till det västsvenska paketet, men också kostnader för stadsutveckling för de platser som på ett eller annat sätt kommer att beröras av tunneln och dess stationer. Men där finns det också kommande intäkter.

- Det blir lite farligt att jämföra äpplen och päron på det här sättet, säger Axel Josefson.

Martin Wannholt kräver en oberoende granskningskommission. Är det en bra idé?

- Nej, det tycker jag inte. Det första steget är att han får presentera vad de här sju miljarderna är för någonting. Trafikverkets budskap till oss är att det västsvenska paketet håller budget och så länge de säger det finns det ingen anledning för oss att ropa in en granskningskommission.

Kommunalrådet Jonas Ransgård (M) ser inte heller någon anledning att tillsätta en granskningskommission.

- Jag tror inte att alla tjänstemän på trafikverket och stadens förvaltningar är ohederliga eller inte gör sitt jobb. Jag har större tilltro än så till dem, säger han.

Vad gäller ökande kostnader säger Jonas Ransgård att han inte uppfattat att det tillkommit något nytt.

Ulf Kamne, kommunalråd MP säger att han fortfarande väntar på att få se underlag till den debattartikel Martin Wannholt skrev inför valet.

- Så jag känner att jag inte riktigt tar honom på allvar. Det kan naturligtvis vara annorlunda den här gången, men jag vill nog se det först, säger han.

Vänsterns kommunalråd Daniel Bernmar säger att det inte finns någonting som tyder på att Västlänken spräcker budget.

- Det är svårt att kommentera debattartikeln för den innehåller ju inga sakuppgifter om varför den blir dyrare, den innehåller ju bara påståendet.

Martin Wannholt säger att han har allt faktamaterial och att övriga politiker i kommunstyrelsen rimligen också borde ha det.

- Det har spritt sig i hela stadshuset att jag begärt ut allt material, så det måste de också rimligen begärt ut och läst, säger han.

På onsdag ska kommunstyrelsen godkänna det yttrande som kommunen ska lämna till Trafikverket om järnvägsplanen för Västlänken. Martin Wannholt säger att han kommer att yrka på att de ökade kostnader han ser ska tas upp där, så att det görs klart att det är staten och inte Göteborgs kommun som ska stå för dem.

- Jag kommer att beskriva kostnaderna i detalj i mitt yrkande till kommunstyrelsen, och komplettera med alla fakta, säger han.

Mest läst