Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Händelsen med en polisbil som kör på oskyddade ungdomar under valborg på Medborgarplatsen i Stockholm kan bli en slutpunkt för den stagnation av trafiksäkerhetsarbete som bedrivs inom polisen, skriver Jörgen Lundälv.

Polisbilar bör få svarta lådor

Polisen måste nu installera svarta lådor i polisbilar som kan dokumentera händelser vid krascher och kollisioner. Ljudupptagningar från förarkupén och videoupptagning från körning är värdefullt bland annat för att polisen ska kunna utveckla sin förarutbildning, skriver Jörgen Lundälv, Umeå universitet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Händelsen med en polisbil som kör på oskyddade ungdomar under valborg på Medborgarplatsen i Stockholm kan bli en slutpunkt för den stagnation av trafiksäkerhetsarbete som bedrivs inom polisen. Ingen kan förutse ett skadeutfall och hur omfattande detta skulle kunna ha blivit.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Allvarligt

Om vi skulle hamna i en situation där en polisbil kör in i en folkgrupp mitt på en torgplats och flera ungdomar skulle utsättas för dödligt våld, vad är vi då skyldiga varandra att göra? Jag menar att det som inträffade är mycket allvarligt och kunde naturligtvis ha slutat ännu värre. Polisen kan inte längre vänta med förebyggande arbete så att detta kommer i harmoni med Nollvisionen som riksdagen antog 1997.

Objektiva data behövs

Det finns möjlighet för polisen att installera svarta lådor (Injury Data Recorder) i polisfordon. Att börja med detta i liten skala och systematiskt utveckla ett system för att få fram logguppgifter (fakta) som kan beskriva polisbilens hastighet, rörelsemönster, bromsaktivitet, bilbältesanvändning och så vidare. Detta kan antingen fria eller fälla en förare som är misstänkt vid en krasch eller kollision. Dessa objektiva data ska kunna användas av en åklagare och även för polisens interna säkerhetshöjande arbete.

Bilindustrin måste få veta hur fordonen kan utvecklas och polismyndigheten måste ha kunskap om hur förare upplever och uppfattar bilen. Annars kommer bilindustrins utvecklingsarbete att stagnera.

Nollvisionen gäller alla

Journalister är intresserade av att beskriva till exempel kraschförlopp men också konsekvenserna. Enligt min mening måste polisen bli bättre på att informera om hur man har tänkt sig det förebyggande arbetet.

Trafikskadorna och de risker som dagligen uppstår i samband med polisbilskörning är ännu dyrare för samhället. Nollvisionen gäller alla och den ska definitivt ledas av polisen.

Jörgen Lundälv

docent i trafikmedicin, Umeå universitet och docent i socialt arbete, Göteborgs universitet

Bild - 2
Mest läst