Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Planerna tar form för nya Masthuggskajen

    Masthuggskajens utveckling är inne på nästa steg. Bland annat har arkitektkontoret som stadsbyggnadskontoret ska samarbeta med presenterats.

    Det är Kanozi Arkitekter AB som tillsammans med konsulter från ÅF har fått uppdraget att utveckla huvudinriktningen och visionen med Masthuggskajen och området kring Första Långgatan. Per Osvalds, planarkitekt på stadsbyggnadskontoret, och Åsa Vernersson, projektledare Älvstranden utveckling, framhåller att de är öppna för att förverkliga alla bra idéer som inkommit.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Målet är att få Linnéområdet och Första Långgatan ner till vattnet. I strategin att knyta ihop staden över älven är fortfarande en linbana aktuell i nuvarande planeringsstadium.

    – Vi vill utveckla Första lång till att vara känt även utanför Göteborg, säger Per Osvalds.

    Den ekonomiska kalkylen för de cirka 900 lägenheter som kommer att rymmas i området är fortfarande under utveckling. Även 150 000 kvadratmeter verksamhet kommer att få plats, det handlar både om närings- och skolverksamhet.

    Per Osvalds och Åsa Vernersson berättar att den största utmaningen blir att få en bra struktur i trafikapparaten kring Oskarsleden. Men de uppger samtidigt att de haft bra kontakt med trafikkontoret och att det jobbas intensivt med en lösningen.

    I stadsplaneringen ingår fler gröna ytor och en förlängning av Masthuggstorget. Kombinationen bebyggelse och öppna platser ska finnas, bland annat med torgytor och mötesplatser.

    – Visionen är att fylla området med bostäder, kontor och affärsverksamhet och samtidigt behålla en levande stad i ögonhöjd, säger Per Osvalds.

    Projektet börjar med den östra delen vid Järntorget och rör sig sedan västerut. Verkstäder och skjul i hamnen håller redan på att rivas men Stena Line har kvar sin Danmarksterminal till 2019, det sinkar takten på arbetet.

    När det gäller den ekonomiska delen finns inga klara siffror. Bland annat ska det undersökas hur mycket mark som ska säljas för att ekonomin ska gå ihop. Detta ska genomföras under de närmaste två månaderna.

    – Vi jobbar vidare med den ekonomiska kalkylen. Utvecklingen får inte kosta staden pengar, säger Per Osvalds.

    Sedan blir nästa steg att göra ett underlag för en plankarta och en planbesiktni

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.