Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Pinnsmala skyltdockor väcker känslor

Ett nätupprop har startats mot Gina Tricot. Anledningen är klädföretagets nya pinnsmala skyltdockor. – Jag blev förbannad när jag såg dem, säger nöjesprofilen Cissi Wallin, som ligger bakom uppropet.

Gina Tricot höll nyöppning för sin flaggskeppsbutik på Götgatan i Stockholm i torsdags. Radioprataren/skådespelerskan Cissi Wallin var inbjuden, men kunde inte komma på invigningen. När hon fick se bilder från minglet reagerade hon på de ovanligt smala skyltdockor som användes.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag trodde det var ett skämt, och att bilderna hade retuscherats. Sen insåg jag att det inte var det och blev riktigt förbannad. Om en riktig människa hade varit så smal som de skyltdockorna som användes, så hade det varit en person med svåra, svåra ätstörningar. På nivån att man ligger på sjukhus med dropp, säger Cissi Wallin.

Hennes reaktion blev att sprida bilderna på Twitter och Facebook. Cissi Wallin startade även en namninsamling mot Gina Tricots nya marknadsföring. 197 personer hade på tisdagen skrivit på uppropet.

– Det här är ju fruktansvärt dålig PR för dem, det måste de förstå själva, menar Cissi Wallin.

"Bara tänkta som ett test"

Tråden plockades upp av Radio Sjuhärad, som frågade Gina Tricot varför man använt sig av så smala dockor. Där svarade presstalesmannen Victor Appelqvist:

– Skyltdockorna är bara tänkta som ett test och ska inte representera ett normalt utseende. Eftersom dockorna är oproportionerliga och smala, skulle de heller aldrig passa i en normal butik, skrev han till P4 Sjuhärad.

Cissi Wallin tycker dock att det är en dålig förklaring.

– Ett test för vadå?, undrar jag. Gina Tricot riktar sig till unga tonårstjejer. De kommer bara må dåligt för att de inte kan få på sig de här kläderna, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.