Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Fabian Kallerdahl pustar ut i lokalen där Music Music Music repar. Han spelar också i The Splendor och ett par konstellationer i Köpenhamn, bland annat The Wørld som just spelat in en skiva.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Pianist mitt i samtiden

    Pianisten Fabian Kallerdahl har utnämnts till Jazz i Sverige-artist, gett ut flera skivor och gjort teatermusik. Nu har han just varit på en veckas träningsläger i New York. Medan tid finns.

    Punktligt möter Fabian Kallerdahl upp vid Masthuggstorget intill replokalen som en gång varit slakteri. På vägen in genom dörren som numera även inhyser egna skivbolaget Hoob förklarar han bakgrunden till den väl tilltagna ansiktsbehåringen på hans haka.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Jag har blivit besatt av skägg. Det började med att jag såg en kille med skägg för något år sedan, säger han.

    Tillsammans med brodern Josef Kallerdahl på bas och trummisen Michael Edlund spelar han sedan början av 2000-talet i trion Music Music Music, som just gett ut sin femte skiva, In technicolor. De var inte helt säkra på vilket uttryck de var ute efter innan de gick in i Bohusstudion men hittade snabbt rätt med benägen hjälp av ljudteknikern Åke Linton vid spakarna, berättar Fabian Kallerdahl.

    – Den förra var ganska jazzig, nu upptäckte vi att det blev rätt funkigt och groovigt. Ordet köttig kommer också för mig. Används det fortfarande?, funderar han.

    Han tillägger att trion sneglat en hel del på rockbandens förmåga att nagla fast lyssnaren med ett riff.

    Snart drar det ihop sig till en ny fas i livet. December är beräknad ankomst för nästa barn i familjen Kallerdahl och vis av det begränsade tidsutrymme som väntar har han passat på att göra något på helt egen hand. Efter allt turnerande hade han en hel del bonuspoäng på flyget att utnyttja och reste iväg till New York, där han spelat med trion tidigare och även bott under ett par kortare perioder tillsammans med familjen.

    Via en bekant fick han tillträde till den förnäma pianotillverkaren Steinways skyskrapa där han ägnade dagarna åt att öva på flygel och kvällarna åt pianolektioner. Sådant behövs även för en musiker som framgångsfullt etablerat sig på jazzscenen, menar han.

    – Det var otroligt bra och något jag kommer att göra igen. Jag övar ju mycket själv, men det är fräckt att upptäcka hur någon annan kommer in och ser helt andra saker än jag gör.

    Han skiner upp då han berättar om en gammal dam med klassisk skolning. Hon tog emot vid sin flygel i en våning på Upper West Side och kunde anmärka på hur han satt eller andades och gav honom övningar som att spela med ögonbindel.

    – Det var en väldigt speciell upplevelse att komma upp dit. Jag kunde gå runt och klappa rytmen och sjunga amerikanska standards medan hon vaggande levde sig in i musiken, säger han och kallar den veckolånga resan för ett träningsläger.

    – Det var en vitamininjektion, ett perfekt sätt att starta hösten på.

    Nu gör Fabian Kallerdahl debut som tyckare i GP:s kulturpanel, men någon särskild hållning i den rollen har han inte förberett.

    – Jag har försökt kolla frågorna och har slagits av hur långa och kloka svar alla inblandade har. Det ska bli kul, men svårt att säga på förhand hur det kommer att bli, säger han.

    Musik är hans stora intresse, men också samtidsfrågor, politik och religion.

    – Jag har svårt att dra gränsen mellan kultur och samtiden. Ofta tycker jag att det är mer spännande att läsa om vad som händer i världen i stort än på kultursidorna. Men för mig är det inte två världar.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.