Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Pewdiepie utses till årets kommunikatör

    Efter att ha blivit störst i världen på Youtube får Felix Kjellberg, alias Pewdiepie, i dag ta emot pris som Årets kommunikatör 2012.

    Det är MIG, Marknadsföreningen i Göteborg, som idag delar ut utmärkelsen till den numera Londonboende Göteborgaren Felix Kjellberg.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Hans egengjorda filmer av när han spelar dataspel har på två år lockat hisnande 12 miljoner prenumerationer till hans kanal på Youtube, mer än någon annan i världen.

    Totalt har hans videoklipp mer än två miljarder visningar.

    Rekordkarriären under aliaset Pewdiepie, är ett "smart tänkande kombinerat med humor och underhållning i kontakten med en nätgeneration som ständigt ökar miljon för miljon", skriver MIG i sin motivering till priset.

    Felix Kjellberg är också "ett föredöme med välgörenhetskampanj för rent vatten".

    Han har själv tidigare beskrivit hypen kring honom, "som att vara Beatles", när han var i Singapore och träffade fans.

    Pewdiepie skulle själv kommit till Svenska mässan för att ta emot priset i dag på fredagsmorgonen och även talat på seminariet Konvent Framtid. Men han har fått förhinder med kort varsel, uppger MIG.

    Samtidigt får Ung Cancer, med generalsekretare Julia Mjörnstedt i spetsen, pris som Årets Marknadsförare 2012 för att de med "sitt tydliga opinionsbildande budskap skapar skillnad och avtryck genom kunskap samt utryck genom kärlek, omtanke och ärlighet med stark kämparglöd."

    Priset som Årets säljare går till Cecilia Bang-Melchior, försäljningschef på Volvo Personbilar Sverige.

    "Ett energiknippe som få som med passion, handlingskraft och äkta omsorg placerar sin kund på en piedestal"

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.