Peter Hjörne: För bilen - i tid och otid

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Detta är en inopportun krönika som kommer i helt fel tid, ty den handlar om att bilar inte är ett påfund av hin håle, kanske inte ens ett nödvändigt ONT, utan rent av något bra. Dessa förgripligheter framför jag samtidigt som GP publicerar sex sidor om cyklande och dagen efter att Streetsmartfestivalen genomfört en bilfri cykelhyllning på Grönsakstorget.

Varför? Jo, därför att jag tror att Göteborg håller på att gå vilse i bilfientlighet och övertro på att cykeln kan lösa allting.

Låt mig först säga att detta mitt påstående inte innebär att jag är emot cyklar, kollektivtrafik eller gångtrafik. Det är bra, till och med helt nödvändigt, att cykelvägarna förbättras och att framkomligheten och säkerheten blir bättre för cyklister. Det är helt nödvändigt att kollektivtrafiken effektiviseras; potentialen är stor. Självklart måste Göteborg bli en bättre och säkrare stad att promenera i. Att ta bort parkeringar längs kanaler och på torg och skapa fler gågator skulle göra vår stad behagligare. Färre skall ta bilen och fler ta sig fram på andra sätt. Jag tror att de flesta kan vara ense om det. Allt detta kan och bör göras!

ANNONS

Men det förefaller mig som om förslag, hållning och planer innehåller en rad tankefel.

Det första tankefelet är föreställningen om att bilen inte behövs alls och kan ersättas med cyklar och kollektivtrafik. Så är det helt enkelt inte. Det finns nämligen mängder av människor vars rörlighet inte är sådan att de kan eller vill cykla. Eller för den delen färdas kollektivt. Det finns personer som bor där varken cyklar eller kollektivtrafik löser deras kommunikationsbehov.

Det är en nåd att stilla bedja om att alla göteborgare kunde vandra, i långsamt mak, i ständigt solsken mellan kaféer och mysiga uteserveringar, med träd och blomster längs vägen. Dricka en kaffe latte, slå sig ner i en park och läsa och cykla till havet. Men så gestaltar sig livet bara i visionära måldokument och på förföriska arkitektskisser. I själva verket ser vardagen för de flesta av oss annorlunda ut.

Man skall storhandla, köpa ett balkongbord, hjälpa äldre familjemedlemmar med ärenden och transporter, skjutsa till skolan, kören och träningen – idrotten, en av de få kvarvarande svenska folkrörelserna, skulle stå sig slätt utan alla dessa ständigt skjutsande föräldrar. Och allt detta i en del av världen som i år bjöd hela fem högsommardagar men som större delen av året innebär mörker, kyla, blåst och regn underifrån (det som en del vill marknadsföra som en tillgång för Göteborg). I själva verket hjälper bilen många familjer att spara tid och öka livskvalitén.

ANNONS

Tankefel två: Det är ingen bra idé att föreslå att man skall göra det krångligare att ta bilen, och bara betrakta bilen som två ton metall. Rimligare vore att se också bilister som fullvärdiga medborgare med samma rättigheter som andra – och bilen som ett av flera bra kommunikationssätt. Att till exempel ställa till det som man gjort vid Korsvägen håller inte. Det är helt obegripligt att man inte, när den stora ombyggnaden gjordes, satsade på planskilda korsningar för olika trafikslag. Nu, samtidigt som ett tredje hotelltorn skall byggas och Liseberg, stadens alla mässor och evenemang röner önskade framgångar, tar man bort en bilfil och skapar trafikkaos, för såväl bilister som fotgängare och cyklister och köer som ger onödiga avgasutsläpp: Några måste haft otur när de tänkte!

Det som många uppfattar som ren bilfientlighet gör att många göteborgare knyter näven i byxfickan, blir förbannade och därför vänder sig mot också vettiga och nödvändiga inskränkningar och förändringar.

Vi behöver smarta billösningar, inte fientliga! Göteborgs första miljöprogram, som GP berättade om i tisdags, innehåller mycket klokt och bra. Inte minst är programmets ambition berömvärd: ”Göteborg ska vara en föregångare i miljö- och stadsutveckling och en av världens mest progressiva städer i att åtgärda klimat- och miljöproblem”. Men jag tror man gör klokt i att försöka få Göteborgs nära 180 000 bilägare med sig, i stället för emot sig!

ANNONS

Det låter vackert när man säger att man vill bygga en stad för människor i stället för bilar, men i bilarna sitter faktiskt också människor.

ANNONS