Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Marcio Jose Sanchez

Partierna satsar på sociala medier

Sverige Alla partier satsar mer på sociala medier än inför förra valet. Mardrömmen är att missa en ny "Sveket-debatt". Drömmen är att skapa en egen.

Budskapet från alla åtta riksdagspartier är glasklart.

De sociala medierna kommer att får en helt annan betydelse än vid valet 2010. Och alla partier säger att de kommer att satsa mer än tidigare på att synas och höras på nätet.

Centerpartiet har till exempel rekryterat en digital strateg till den grupp som ska jobba med partiets valkampanj.

- Fler väljare är aktiva på sociala medier, därför blir det allt viktigare. Och det digitala måste vara med i planeringen från början. Det går inte att koppla in en webbkille när allt är klar, säger partiets kommunikationschef Ola Spännar.

Moderaternas presschef Anna Charlotta Johansson, kallar de sociala medierna den nya tidens valstuga.

- Vi såg i förra valet att det var viktigt. All logik talar för att det blir ännu större nästa år, säger hon.

Men när det kommer till hur de tänker använda de sociala medierna är partierna inte lika tvärsäkra. Flera säger att de inte är klara med sin strategi, andra uttalar sig mer svepande om att det mest handlar om att stötta partiföreträdare som är aktiva på sociala medier.

Några av dem vi talat med pekar på att det gäller att vara redo – för sociala medier ger också väljarna större chans att påverka vad debatten ska handla om.

MP:s kampanjledare, Emma Rung, säger att det inte längre räcker att skicka ut pressmeddelande. Nu handlar det snarare om att bjuda in till diskussion, än att informera. Partierna kan inte längre räkna med att kunna sätta dagordningen.

- Vi måste på ett helt annat sätt vara beredda på de frågor som väljarna tycker är intressanta, säger Emma Rung.

Nina Wadensjö, S, är inne på samma spår och säger att det viktigaste kanske inte blir vad partiets ledande företrädare säger – utan vad som händer runtomkring.

- Det kan hända något på en blogg eller ett socialt nätverk, som helt plötsligt blir en stor fråga. Då gäller det att ha en beredskap och ta vara på det, som kanske blir en stor debatt, säger hon.

I bakhuvudet hos alla partier finns givetvis Emelie Holmquists blogginlägg "Sveket", där hon beskrev hur hennes mamma blivit utförsäkrad. Det kom i slutet av förra valrörelsen och gjorde att socialförsäkringssystemet hamnade i fokus. Många bedömare menar att oförmågan att ta debatten som följde kostade alliansen chansen att få egen majoritet.

Brit Stakston, mediestrateg och expert på sociala medier, tror att just den här frågan sysselsätter partierna mer än vad de vill erkänna.

- Jag tror att de kommer att jobba hårt på att plantera egna "Sveket-händelser".

Hon säger att partierna insett vilken enorm kraft det finns i sociala medier när ett budskap slår igenom, och att partierna själva kommer att försöka använda det. Dels genom att aktivt leta efter berättelser som – precis som "Sveket" var – är välskrivna, berörande och aktuella. Men också på att själva försöka skapa snackisarna.

Och det kommer att ställa stora krav på journalisterna, påpekar hon.

- Ni journalister kommer att ha ett hästjobb med att se igenom de här: är det ett äkta "Sveket" eller är det ett planterat? Ni måste vara jätteduktiga på att ge svaret på frågan "varför?" – inte bara beskriva twitterstormen.

Bild - 1
Bild - 2
Mest läst